Julseder del 20 - Dopparedan

Dagens julfirande är i Sverige fylld med god mat, inslagna klappar, upplyst gran samt en trind och snäll tomte. I Sverige har just julafton den 24 december fått en särskild betydelse, eftersom det är då man oftast träffas och äter julmat samt ger varandra julklappar. I de flesta länder är det faktiskt juldagen som är den stora dagen.

Nedräkningen inför julen benämns ofta dan före dan före dan före dan......före dopparedan. Att kalla julafton för dopparedan är vi svenskar ensamma om även om seden med dopp i grytan också förekommer i övriga Norden. På julafton var det praktiskt att i all hast doppa lite bröd i köttspadet, som ändå stod på spisen, medan sista handen lades vid julförberedelserna.

Vanligen doppade man i grytan mitt på dagen vilket går tillbaka till medeltidens julfasta som varade fram till julaftons kväll. Det var alltså inte tillåtet att äta köttmat under dagen men genom att kringgå fastebestämmelserna kunde man få känna köttsmaken i alla fall. Dopp i grytan är från början ingen typisk julrätt. Eftersom det var långt mellan baken behövde det hårda brödet mjukas upp för att kunna ätas.

Detta inlägg får markera avslutet i min julsedsserie för 2007. Jag har lärt mig en hel massa nytt om olika seder och traditioner. Kanske du har gjort detsamma om du orkat läsa mina långa inlägg. Det är ju idag dan före dan före dopparedan så jag antar att alla har fullt upp med de sista julförberedelserna. Själv ska jag städa lite, slå in de sista julklapparna och klä granen idag. Njut av trevligt sällskap och en stämningsfull jul!

image667


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0