Har man köpt en Formel 1 får man lära sig köra den!

Har varit en intensiv helg för mig och Pollux. Vi har varit på nybörjarkurs i jakt i Börjelslandet 2 mil norr om Luleå ledd av Hans Sundberg. En underbar helg med perfekt väder och mycket info att ta in för både mig och Pollux. Två intensiva dagar från 9-15.30. Vi var bara fem ekipage: 3 welchar, en springer och så vi. Så det har blivit mycket tid för var och en. Har jobbat stenhårt med ledarskap, apportering, fritt följ, fältlydnad, stadga, fältarbete, sökarbete och mönster. Jag känner verkligen hur mycket jag har kvar att lära! Vet ju egentligen inte något alls om jakt....å så har jag skaffat mig en jaktcocker av bästa sort. Så det kan gå ;)

image68

Men va kul det är att se Pollux jobba! Han älskar att apportera, till och med snäppet roligare än tunneln i agilityn :) Han har lite olater som han har fått tack vare att jag har låtit honom få dem. Som det faktum att han är lite väl vidlyftig och dålig med kontakten och ibland osäker på vad jag vill. Men det är min dirigering som brister i 9 av 10 av fallen. Men det ska det bli ändring på! Han är så duktig på apporteringen så det är där vi ska börja jobba och se om vi kan utveckla mer utifrån den. Jag ska bara försöka läsa in mig lite mer på vad jaktprov och liknande innebär och lära mig mer om spaniel beteendet tänkte jag. Vill ha en grund att stå på själv så jag bättre förstår min lilla vovve. Den här helgen var ett steg i rätt riktning iaf för jag har lärt mig massor och fått lite mer inblick i Pollux potential. Synd bara att jag inte gjort detta tidigare, men som man säger: Bättre sent än aldrig! Målet för mig på lite längre sikt om det ej hinns med till hösten är att starta honomi först enkelt vatten och sedan i fältprov. Men jag vill ha lite mer kött på benen innan dess.

Hans var ju fullt medveten om vem Jörgen Sandberg är (Pollux uppfödare) - precis som alla andra som sysslar med spanieljakt. Genom att titta på Pollux kunde han till och med erinra sig vilken kull han kom ifrån och resten av helgen dra paralleller till hans mammas beteende! När vi inte skötte oss som vi skulle så "hotade" han med att ringa Jörgen och skvallra ;)

Hans visade sig vara en väldigt ärlig person som inte skräder orden utan är öppen och rak med sin kritik. Vilket jag verkligen uppskattar för jag tror vi alla lärde oss mycket av det i helgen! Men en kommentar som kommer vara min morot framöver var när han sa: "Har man köpt en Formel 1 bil får man lära sig köra den! " Det säger en del om den potentialen som Pollux besitter bara genom att vara avlad som han är. Och det ger ju verkligen ingen som helst press på mig! Så det är väl bara att börja övningsköra nu då! :P Han sa även att Pollux har en bättre apport än hans egna jaktcocker någonsin kommer få. Så om man summerar detta så kan man ju bara konstatera att det vore dumt att kasta bort en naturlig talang även om starten kommer lite sent (Matte var bara tvungen att mogna lite först!) och resten (och det ska inte glömmas att resten - det är bra mycket mer jobb det) är upp till mig. Vill jag så vill OCH kan definitvt Pollux!

Om jag hade vetat vad jag vet idag vet jag inte om jag hade valt en jaktcocker som första hund. Förmodligen inte. Det är nog mycket att tänka på ändå! Det betyder inte att jag ångrar mig. Jag älskar Pollux över allt annat och vi har otroligt skoj när vi är ute och jobbar. Han är min allra bästa kompis som är med mig i vått och torrt. Men som Hans även sa flera gånger under helgen: När vi är ute och tränar eller jagar så får kärleken läggas undan och ge plats för lite mer allvar! Otroligt viktigt att tänka på för mig tror jag för jag älskar att mysa med Pollux. Men allt har sin tid. Han kan dock bli både en familjehund OCH en bra jakthund. Bara att få Jonas att få tummen ur och ta jaktlicens så han kan ut på fältet och jaga på riktigt när jag har tränat klart honom.

Puh, nu är iaf både jag och Pollux slut. Så kvällen blir nog ganska lugn. Imorgon är det åter till tentaplugget och givetvis måste det bli en tränings session med yrvädret! ;)

Kram till er alla, särskilt alla mammor som har en speciell dag idag!

(Mamma och mormor blev jätteglada för sina kort jag gjort till dem. Mormor fick sitt i torsdags men jag hade skrivit på det att hon inte fick öppna förrän på söndag. Det hade kliat i fingrarna på henne så idag hade hon gått upp kl 7 och öppnat det, det första hon gjorde. Hon är så söt!)

Kommentarer
Postat av: Elin & Tipp

Hittade gamla inlägg, så kul att läsa! Och kul att han är så duktig din lilla formel 1 bil. hihi
Kram

2007-09-28 @ 17:04:53
URL: http://www.elinochtipp.5min.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0