*Klick*

Idag har jag införskaffat mig en klicker. Vad är det frågar ni er säkert. Det är ett hjälpmedel som jag ska använda för att träna Pollux (å kanske till och med Nova).

image34

Inlärning i allmänhet brukar gå ut på att belöna rätt beteende och/eller bestraffa fel beteende. I klickerträning jobbar man endast med att belöna rätt beteende. Vid felbeteende händer inget negativt. Detta ger en hund med stor initativförmåga som söker efter beteende som ger belöning. Metod grundar sig alltså på positiv förstärkning som i sin tur "ökar sannolikheten för att individen ska upprepa beteendet". Själv klickern är bara en signal man använder för att djuret ska veta exakt vilket beteende som är rätt. Sedan kommer belöningen i form av godis, leksak, bus eller något annat som passar just min hund vid det tillfället.

Anna använder klicker på Xanté och jag har testat lite på Pollux. Men idag inhandlade jag mig min alldeles egna klicker så nu är det bara att 'klicka in' honom. Han fattar ganska snabbt grabben så det ska nog bli bra. Fick låna en bra bok av Anna - 'Klickerträning för din hund'.
image36

Kanske få bli ett tillskott i min boksamling. En bok om idéen bakom klickerträning och tips på hur man ska träna etc. Fortsättning följer på hur det utvecklar sig :)

Annars är det mest trist här i Luleå. Regnigt och tråkigt. Var visserligen soligt igår. Första och enda dagen på veckor känns det som. Tog ledigt från pluggandet och var hemma hos Magnus hela dagen. Vi såg Lost avsnitt och var ute och promenerade i solskenet. Åt hemmalagade hamburgare också. Gud så gott!

image56
Magnus & Pollux

Gissa vem vi träffade på en av våra promenader? Maja med sin husse. Maja är en supergullig jaktcocker som vi träffade på isen i vintras. Hon är en Pollux i miniatyr - alldeles svart hon med! Så kul att se för det har precis samma rörelsemönster och det är så kul att höra från någon annan att det inte bara är Pollux som är lite konstig utan det finns andra som beter sig likadant!

Tog en sväng på stan för att försöka hitta skor/kläder till Av4ningen. Men det gick inte. Hittade inget jag kände att jag ville ha. Provade nämligen de kläderna jag tänkt ha från början och det visade sig att det inte riktigt passade som jag hade tänkt mig så nu vet jag inte var jag ska ha på mig på lördag. Får hoppas att jag kan lösa det på något sätt så jag slipper gå runt som kjesaren i 'Kjesarens nya kläder' :)

Nytt på scrappingfronten är att jag fick mitt QK alfabet som jag köpt på eBay, idag! Jippie! Fick tag i Emily alfabetet både versaler, gemener och siffror till MYCKET bra pris. Roligt med auktioner! Problemet är ju bara att jag inte har någon tång att använda dem med :/ Oups!

image35

Som man säger; 'den som väntar på något gott'.... väntar alltid för länge ;)

Kram och hej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0