Julseder del 3 - Julfrimärke

Idag, den 14 november, var det 100 år sedan Astrid Lindgren föddes och med anledning av det väljer i år Posten att pryda sina julfrimärken med motiv ur några av hennes mest berömda sagor.

SE, DET SNÖAR

image480
Se, det snöar är motiven som ingår i julhäftet

"Vi har valt att uppmärksamma Astrid eftersom det är 100 år sedan hon föddes. Och vi tyckte det passade bra nu till jul", säger Stina Olofsdotter, designchef för Postens frimärken. Astrids figurer har varit med som motiv på frimärkena tidigare. 2005 var temat "Jul i Bullerbyn" men i år är motiven hämtade från Pippi, Madicken och Lotta på Bråkmakargatan. Frimärkena baseras på illustrationer av Ilon Wiklund och Ingrid Vang Nyman.

PIPPI BAKAR

image479
Pippifrimärket kommer som rullfrimärke

Förra året skickades över 40 miljoner svenska julkort. Hur många ska du skicka i år? Visst är det trevligt med smshälsningar och e-vykort vid jul men det är nått visst med att få ett riktigt vykort med snigelposten. Och i år ska jag ju skicka iväg egenhändigt scrappade julkort så det känns lite extra speciellt (har inte riktigt beslutat mig om jag ska publicera dem här på bloggen ännu, blir ju ingen överraskning för mottagarna om de varit inne och sett dem redan) :) Skicka julkort ni också men kom ihåg att ni måste skicka era kort innan den 16 december om de ska hinna fram innan julafton.

Det har inte med julen att göra men när jag ändå uppmärksammar Astrid, och det faktiskt är hennes 100:de födelsedag idag, så kan jag inte låta bli att smyga in lite mer Astrid relaterad bloggtext :)

Över hela världen firas 100-årsminnet av Astrid Lindgrens födelse. Posten bidrar förutom med julfrimärkena även med ett frimärke i block där ett porträtt av författaren flankeras av en av hennes mest kära barnboksfigurer, Emil i Lönneberga. Frimärket är en samutgåva med Tyskland där Astrid Lindgren är mycket populär. De båda ländernas frimärken har samma motiv, utformat av den tyske konstnären Ernst Jünger.
image486
Jag tror nästan varenda svensk har en speciell förkärlek för Astrids figurer och många speciella minnen till hennes historier. Vilken är din favoritfigur bland Astrids härliga skapelser? Skriv en kommentar till inlägget och berätta. (Lite dålig bild jag vet, ber om ursäkt för det...säkert glömt någon figur också)
image485

Jag vet inte om jag kan säga riktigt vilken som är min. Jag gillar verkligen Alla vi barn i bullerbyn, Saltkråkan och Pippi men jag gillar flera av de andra också....svårt val :)


Lite dålig kvaliet men jag tyckte de var så duktiga så jag visar den ändå. Lyssna njut och minns tillbaka!

Vill du läsa mer om Astrid och hennes sagor är det HÄR en mycket bra sida tycker jag .
Vill du läsa mer om 100-års jubileet ska du kolla på jubileumsportalen.

Kommentarer
Postat av: Elin & Tipp

Tja, det var en svår fråga... Jag vet inte vem som är min favorit.. Men jag gillar Pippi, men även saltkråkan och bullerbyn. :)
Kram

2007-11-14 @ 22:29:13
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: Tomtens Dotter

Ronja. Hon är bäst

2007-11-15 @ 00:02:07
URL: http://tomtensdotter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0