Fettisdagen!

image760

Ni vet väl att ni ska frossa i semlor idag?! Vissa har ju redan tjuvstartat och bakat semlor som såg så mumsiga ut. Blev riktigt avis Anna när jag läste din blogg. Första året på 6 år tror jag som jag själv inte bakat några egna semlor. (Men mamma har lovat att hon ska baka idag så jag blir inte utan i alla fall).

För er som inte vet så har jag hämtat lite mer info från Wikipedia om denna traditionella bakelse.

Semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg, är en slags bulle eller bakelse av ljus vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland kallas semla för fastlagsbulle (Det är precis vad den kallas här nere kan jag meddela - fast semla används också). En semla är i Finland, i närmare anslutning till ordets ursprungliga betydelse, vad man i Sverige kallar småfranska, eller fralla.

Semlan åts från början enbart på fettisdagen under fastlagen. Senare, när svenskarna inte längre brydde sig om att fasta före påsk, blev det tradition att äta den varje tisdag under fastans sju veckor. I dag har kommersialismen gjort att bageritillverkade semlor börjar säljas strax efter jul (ibland till och med före jul) och finns tillgängliga varje dag fram till påsk.

Traditionellt äts semlan i en djup tallrik med varm mjölk, som ibland spetsas med en gnutta salt, för att bryta mot sötman, och i vissa delar av Sverige är även kanel pudrat över semlan. Under andra halvan av 1900-talet började den dock allt mer betraktas som en sorts bakelse som äts utan mjölk, troligen som en följd av att den började serveras på konditorier. Vissa av dessa började även använda wienerbrödsdeg för att göra semlan ännu mer bakelselik. Traditionen att servera semlan med varm mjölk har dock återinförts på ett flertal kaféer och konditorier under senare år, åtminstone i de större städerna.

I Sverige består semlor oftast av en söt vetebulle, oftast kryddad med kardemumma, med avskuret lock och med mandelmassa och vispad grädde som fyllning under det florsockerpudrade locket. I Finland har man ofta sylt, gärna hallonsylt, i stället för mandelmassa. (Visst låter det lite äckligt med sylt)


Frossa gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0