Lägenhetsjakt

För er som inte är så hemma i Jönköpingstrakten kommer här en karta över kommunen. Uppe till vänster hittar ni Fagerhult där jag ska jobba - ungefär 3-4 mil från Jönköping.

image778

Det där med boende i Jönköping verkar inte helt lätt. Började i helgen kika mer på hemnet och fundera på om jag skulle försöka köpa en lägenhet istället för att hyra en. Då går ju pengarna lite mer till en själv i alla fall. Troligtvis får man ju tillbaka pengarna när man så småningom säljer. Hittade några intressanta objekt och bestämde under lördagen att jag (tillsammans med Bo och mamma) skulle åka upp och gå på några visningar som skulle hållas under söndagen. Hadeenstycken 2:a och två 3:or på listan. 2:an i Torpa och 3:orna på Ekhagen. Områdena är markerade med röda cirklar på kartan nedan.

image779

Den första lägenheten vi tittade på var en 2:a på 58.5 kvm på Gröna gatan i Torpa. Den var ingen hit men det var många som var och tittade. Liten, köket hade låg arbetshöjd och var gammalt med skjutuckor. Den var målad men väldigt slarvigt och badrummet var riktigt dåligt inte stambytt eller stambyte planerat trots att huset var byggt. Ändå var utropspriset 745 000 kr. Månadshyran var låg dock - ca 2 300 kr. (En liknande 2:a gick förra veckan (enligt vad vi hörde) för över en miljon på samma gata)

Den andra lägenheten var en helronoverad 3:a på 67,9 kvm på Törnrosgatan i Ekhagen. Var jättefräsch och fin men kändes lite liten - många som tittade även på denna. Badrummet var jättelitet, kaklat visserligen men inte stambytt där heller och även här var huset från 60-talet tror jag. Köket var riktigt coolt dock (se bilden nedan). Låg hyra även här på ca 2 100 kr och ett utropspris på 695 000 kr. Budgivning pågår just nu och högsta buder ligger på 785 000 kr :)
Uppdatering 13 feb: Budgivningen fortgår och högsta bud är nu 850 000 kr....tur jag inte började bjuda på den.


image780
Coolt modernt kök

Ekhagen ligger drygt 1 km från stora shoppingcentret A6 och ca 4 km från centrum med busskommunikationer och cykelvägar till city. Gott om grönområden och skog verkar finnas i närhetn. Stort plus för Pollux :) Gillade Ekhagen bättre som område men var ändå lite tveksam inför sista visningen. Lägenheten hade inte sett så jätterolig ut på bilderna och hyran var lite högre på den ca 4 000 kr (visade sig bero på stambytet som genomförts i alla lägenheter under 2007).

Det var en ganska stor 3:a på 82 kvm med en bra planlösning på Oxelvägen i Ekhagen. Lägenheten låg på 4:e våningen (lyckligtvis med hiss) med utsikt över Jönköping och Vättern från balkongen. Badrummet var som sagt helt nytt - helkaklat, stort och jättefräscht. VVS-biten fick godkänt av Bo ;)

image781
Superfräscha badrummet - stort och med 2(!) handfat ;)

image782
Det gamla köket som definitivt måste bytas :P

Lägenheten är inflyttningsbar som den är men det finns en hel del att fixa sen allt eftersom. Köket behöver bytas exempelvis. Men den har potential att bli hur bra som helst. Utropspriset var 545 000 kr på den. Efter överläggande och diskussioner fram och tillbaka och ett besök på banken för att kolla upp lån och kostnader det skulle innebära bestämde jag mig för att vara med och bjuda. Så läget just nu är sådant att jag och en annan har bjudit fram och tillbaka lite, de andra har börjat vela lite och förhoppningsvis blir lägenheten min! Stora förändringar i mitt liv just nu. Lite ketchupeffekt känns det som, först händer inget och nu händer plötsligt allt!

Får jag lägenheten ska jag i alla fall tapetsera om vardagsrummet som hade brun-beige linnetapeter och tapetsera om ett av sovrummen samt lägga in parkettgolv där (äcklig plastmatta just nu). Sen får det komma lite efterhand. Har en hel del planer i mitt huvud som jag gärna skulle vilja förverkliga. Den kan bli toppenfin!

Uppdatering kommer så fort jag vet mer!

Kram!

Kommentarer
Postat av: lillasyster

Såå spännande! :)

2008-02-12 @ 19:53:55
URL: http://emmasjidder.blogg.se
Postat av: Emma

Btw. Anledningen till att jag inte provsatt stolen var att den var upptagen hela tiden. Kunde inte gärna slängt bort folk för att jag skulle få sitta. :p

2008-02-12 @ 19:55:55
URL: http://emmasjidder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0