Isigt värre

image867
Nu har jag äntligen gjort det, åkt bil på isen vill säga. Under hela min vistelse (6 år) i Luleå har jag pratat om att göra det men det har som aldrig blivit av. Det var något som bara måste göras. För för sådana som mig (läs alla från södra Sverige) så känns det något onaturligt att köra BIL på isen. Isen är aldrig så tjock hos oss så det skulle aldrig hålla men i Luleå går det alldeles utmärkt.

Varje vinter plogas cirka 25 km isvägar i Luleå skärgård som man utan risk kan trafikera med personbil eller tom lastbil.  Isvägarna är 40-45 meter breda och isen är cirka en halv meter tjock innan man plogar. Det är en speciell känsla att färdas i bil över de stora vattnen. Luleå kommun plogar normalt upp isvägar på tre sträckor i Luleå skärgård. En går från Sandön (via Hamnholmsviken) till Junkön. De två andra utgår båda från Hindersöstallarna men efter en liten bit kommer en korsning där man tar av mot antingen Hindersön eller Storbrändön. Observera att isvägarna endast är öppna om det finns skyltar som förklarar isvägen öppen vid isvägens början.

Källa: www.lulea.se

image868
Eftersom det var en toppenfin dag igår med solsken och ca -10 grader ute så bestämde sig jag och Magnus för att åka ut till Jopikgården Hindersön och äta våfflor. Liten spännnade utflykt. Lyckades till och med att köra fast lite då vi fick möte på den smala vägen ute på Hindersön och M skulle vara snäll och köra lite extra åt sidan. Men med en liten knuff kom vi upp på vägen igen :) Lite spänning måste man ju ha. Efter våfflorna körde vi ut på isen igen och lät Pollux busa av sig lite extra. Klicka på de små bilderna nedan för att se dem i stort format.

image873



Idag kom Anna tillbaka från söder (yeah) men tyvärr löper Xanté fortfarande för fullt och till skillnad från innan de åkte så tycker Pollux nu att hon är MYCKET intressant. Därför får vi hålla dem åtskilda veckan ut och vi stannar här hos M till på fredag. Passar ju visserligen bra då jag mest ska räkna och förhoppningsvis kan få lite hjälp av M om jag kör fast. Sen får Anna och jag helgen tillsammans efter tentan är skriven på lördag. Utgång på krogen planerad (längtar redan) och så givetvis lite scrapping innan jag åter åker söder ut på måndag eftermiddag. Där väntar packning och flytt till Jönköping. Shit bara 2 veckor tills jag börjar jobba! Spänningen stiger.


Kommentarer
Postat av: Anna o Xante

Varför ska det vara så länge till helgen??! Får vara lite xtra duktig fram till helgen, så man hela helgen fri! KRAM

2008-03-24 @ 18:59:46
Postat av: Syster Yster

Låter härligt.
Fanns det finns faktiskt de som åker bil på isen även här nere. :p
I Olofström eller nått.. Minns inte riktigt. :)
Fast det klart. Är ju mer sällan isen håller för det här nere än uppe i norr...

2008-03-25 @ 10:46:38
URL: http://www.emmasjidder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0