Tryckkokare

image876

Jag skulle vilja ha en tryckkokare. Genom att använda en tryckkokare kan du behålla nästan all näring i maten samtidigt som det går mycket fortare. Passar utmärkt med min sunda livsstil som jag tänkte försöka fortsätta med framöver. Har fortfarande ett par kilo till att tappa och ska försöka lära mig använda lite nyttigare matvaror som jag inte är van vid att använda....lite GI blandat med Anna Skippers "Du är vad du äter" stil.

Tryckkokare är ett lufttätt slutet kärl som ger kortare koktider för till exempel matvaror eftersom kokningen sker vid högre tryck och temperatur än normalt. Genom att kärlet är slutet förhindras vätskan att koka bort som ånga, istället stiger trycket och därmed vätskans kokpunkt. I en modern tryckkokare för hushållsbruk ligger temperaturen på ca 130 grader. Koktiden reduceras därmed till mindre än hälften, för vissa råvaror ner till en fjärdedel.

Som exempel kan vi ta brocolli som om den kokas på sedvanligt sätt förlorar upp till 40% av sitt näringvärde och i en micro tappar du hela 70-80% av vissa näringsämnen. Nästan allt mat går att laga i en tryckkokare och det tar exempelvis bara 7-8 minuter att koka potatis. Råris som normalt tar 45 minuter att koka lagar du på endast 20 minuter i en tryckkokare. Grytor och soppor blir mustiga och smakrika. När du vill äta smakrikt och samtidigt näringstätt är tryckkokare det självklara valet.

Enda problemet är att att en tryckkokare på 2.5 liter kostar ungefär 1300 spänn. :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad jobbigt det är när inte bloggen fungerar...

Smart. :) Fast dyrt. Som allt annat som är praktiskt..
Fast jag gillar min micro även om den inte är så nyttig. :)

2008-04-01 @ 10:08:17
URL: http://www.emmasjidder.blogg.se
Postat av: Sven-Gunnar Petersson

Denna vecka säljer Lidl 6-liters tryckkokare för 599:- Tyska Marie Tiesen

2008-09-17 @ 16:04:19

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0