Idag skiner solen över lilla Jerusalem.

image937
Haha, ja så är det faktiskt. 25.4 grader här på solsidan. Har börjat morgonen med en promenad med Pollux följd av tortyr av katterna. Lät iaf om man skulle lyssna till deras läten när jag borstade dem och klippte klorna :P

Resten av dagen ska jag mest småfixa lite i lägenheten tror jag. Ska sy upp några gardiner, installera om windows på min dator, kolla upp lite viktiga fackpapper om försäkring och a-kassa och sånt vuxet, kolla upp vilken elleverantör jag ska ha, städa lite, putsa fönster och annat sånt skoj. Visst låter det spännande. Kan knappt bärga mig :P Ska nog försöka leta upp elljusspåret som ska finnas här i närheten också och springa en sväng. Fast det får bli senare ikväll när det inte är så varmt. Och kanske börja tillverka min nightfly lampa....det vore skoj! Bilder på resultatet kan nog dyka upp (om det blir bra).

Konstaterade idag att jag helt glömt bort min 1-årsdag av min blogg. Kan ju lätt bli så när man flyttar, skaffar nytt jobb och har fullt upp. Den 25 april 2007 inföll min bloggpremiär och jag filosoferade då om jag var en sådan person som bloggar och jag kan väl konstatera 279 inlägg senare att jag nog är det. Om det sedan är någon som verkligen är intresserad av att läsa mitt jidder är ju en annan femma men eftersom jag haft dryga 5000 besökare gissar jag att det iaf roar någon :P

Nu ska jag unna mig en låååång frukost.

Kram på er och trevlig pingst! Vad är det för högtid btw....ingen aning om vad det handlar om men jag avlutar med en liten pingstlilja för att kompensera min okunskap :P

image938


TILLÄGG FÖR DEN VETGIRIGE
Kan ju inte lämna sådana frågor öppna, det vet ni som känner mig, måste ju ta reda på hur det ligger till så efter att ha googlat ordet pingst kan jag nu konstatera följande:

Ordet pingst härstammar från det grekiska ordet pentekoste, vilket betyder den femtionde. Den femtionde syftar på att 50 dagar förflutit sedan påsk.

Pingsten är en av kyrkoårets största högtider, firad till minne av Andens utgjutande över lärjungarna i Jerusalem (Apg. 2:1?11). Jesus hade nämligen lovat att sända en kraft som skulle hjälpa apostlarna när han hade lämnat dem. Enligt Apostlagärningarna i Bibeln var tecknet på att Anden kommit att en stormvind plötsligt blåste upp och eldslågor visade sig vid var och en av apostlarna. De kunde plötsligt tala med nya ord som Anden gav dem. Det var första gången som tungotalet visade sig och på den dagen döptes över 2000 människor i Jesu namn till syndernas förlåtelse. Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera. I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning.

Källor: Wikipedia & NE


Kommentarer
Postat av: Elin & Tipp

Så lyxigt med sommarvärme! Det är det inte här idag... halvgrått och ca 10-11 grader.. :S Men det är sånt man får ta när man bor i norrland. ;) Snart hemma i skåne igen, får hoppas att solen visar sig då med!
Jag har aldrig funderat över om jag är en bloggare eller inte. Hihi. Men jag undrar också om folk roas av att läsa det jag skriver... Få kommentarer som visar på det.. men när man har ett antal besökare per månad så är det nog allt någon som roas i alla fall. haha.
Kram och glad pingst!

2008-05-10 @ 13:07:00
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: Syster Yster

Nu känner jag mig upplyst som bara den... :)
Hoppas fixandet å donandet har gått bra.

2008-05-10 @ 17:45:32
URL: http://emmasjidder.blogg.se
Postat av: Anna G

hihi, vad kul att du tyckte om det! Jag visste inte riktigt om du hade bilderna eller inte, så du fick de med! BARA 13grader, du...man blir fort bortskämd, här var det nollgradigt idag, och -3grader igår morse. Ibland är världen allt liten!
Tävlingen gick faktiskt ok, jag är nästan nöjd! :P

Ha en bra dag! KRAM

2008-05-13 @ 10:43:33

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0