Mer julig belysning...

Jag fortsätter skriva om lite varianter på julbelysning för det för de som inte vill ha en traditionell stjärna eller en adventsljusstake så finns det ju så många fina och en del lite roliga alternativ. Varför inte en snöflinga?
Acka kommer från Markslöjd och vad den kostar vet jag faktiskt inte. Eller varför inte slå till på Humle eller Dumle även de från Markslöjd (Nyheter 2008). Priset för dessa ligger strax över 400 kr.
Faller inte det i smaken kan man kanske tänka sig att ha vackra kransen Hagaberg (även den från Markslöjd) hängande i fönstret. Det skulle jag kunna tänka mig.

Vill man hellre hänga en krans över bordet har Markslöjd ett fint alternativ i kransen Broby som förutom sina 200 ljuskällor även går att tända med antingen värmeljus eller vanliga stearinljus. Säkert jättefin när den är tänd. Priset på kransen är jag inte säker på men jag tror det ligger runt 500 kr.
Vill du däremot ha en riktigt annorlunda ljusstake så är kanske Alvsbo från Markslöjd något för dig (Nyhet 2008). För mig känns det som om den passar bäst om man kanske bor någonstans där det faktiskt finns lite snö på vintern så man har ett riktigt vintrigt landskap i bakgrunden om man har den stående i fönstret. Priset för den isiga ljusstaken ligger på strax under 1000 kr.
En annan lite annorlunda ljusstake från Lampgustaf är Grinda designad av samma designer som Glam, Jennifer Åhman. Finns i två varianter, högblank svart med guldig insida eller vit med röd insida och ljusstaken kostar runt 300 kr. Riktigt läcker tycker jag.
Vill du slå på stort kanske en ståtlig golvljusstake i trä från Blekingska Belganet (japp, mina hemtrakter) är något för dig. Finns två olika - Ädelträd eller Vinterträd och båda kommer i oljad ek eller valnöt.
Belganet har många fina ljusstakar i trä och här nedan kommer ett litet kollage med några olika varianter, både klassiska och de som är lite mer moderna. Mamma har både Afrodite och Zenith och de har hon framme året runt. Jättefint!
Ja, som ni märker så är utbudet oändligt och jag kan ju inte skriva om alla fina ljusstakar jag hittar även om jag skulle vilja. Men vem vet, det kanske kommer ytterligare ett inspirerande inlägg om julig belysning. Jag vet ju att det finns många fler än jag som tycker det här med belysning är väldigt roligt!

Kommentarer
Postat av: lillasyster

Gillade inte Humle & Dumle eller Grinda. Men de andra var fina... :) Kanske är finare i verkligheten me...

2008-11-06 @ 22:16:39
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Julbloggarn

Fin sida, gillar färgerna :) Såg att du lämnat en liten kommentar hos mig. Jag länkar tillbaka.

2008-11-08 @ 14:06:40
URL: http://julbloggen08.blogspot.com/
Postat av: lillstrumpa

tar tillbaka det. såg figurerna i en annons. Iaf Humle ( om det nu var det tomten hette) var nog ganska fin trots allt...

2008-11-11 @ 17:09:35
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0