Höstigare kan det knappast bli...

Fy bubblan vilket tråkigt höstväder dagen har bjudit på. Blåst och regn i en brun och gråtrist höstnatur. Usch och fy! Dagens största händelse har annars varit att ta Pollux till veterinären. Sedan slutet av förra veckan har han haft lite problem med sina öron...bara skakat och kliat sig. Jag har försökt vara en förstående mor (haha) och tvättat, desinficerat och torkat men det har inte hjälpt så jag gav efter och ringde farbror doktorn. Fick en tid idag vilket resulterade i att jag flexade ut tidigare från jobbet för att hinna (varför stänger alla sådana ställen så tidigt....eller är det kanske jag som jobbar för långt bort :P). I vilket fall så vägde vi in "bjässen" på 17.3 kg (och jag som tyckte han var smal nu och så väger han mer än han gjort på väldigt väldigt länge, min lilla muskelknutte) och sedan tittade veterinären i hans öron. Tog väl en sisådär 5 minuter (vilket de utan att skämmas tog ut 475 kr för vilket jag givetvis betalar men jag säger bara....bra timpenning!), det togs lite prover (som också kostade kan tilläggas) provsvaren får jag först imorgon men den troliga diagnosen är att han har jästsvamp i öronen.

Det låter väldigt äckligt tycker jag men om jag  har läst mig till rätt så finns faktiskt både en liten mängd bakterier och jästsvampar naturligt i öronen på hundarna alltid men det är när hörselgången på något sett är skadad och de växer till sig och blir otrevliga! Han fick en tvätt också för tydligen hade han mycket vax långt där inne i hörselgången. Inte helt ovanligt då hundens hörselgång i stort sett är vinklad i 90 grader in till trumhinnan och det lätt blir en liten ansamling där inne, så nu vet ni det.
Bild  på hundens öra hämtad ur Apotekets Hälsoråd för Hund.

Så nu är det bara att vänta och se vilken behandling som ska påbörjas för att få bort detta ovälkomna tillskott i stackars P:s öron. Nu väntar disken på mig och sedan tror jag bestämt det blir en värmande kopp te uppkrupen under en filt i soffan med lite tända ljus. Det är en en de allra bästa sakerna med fy bubbliga höstdagar som den här :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

wiiie! Tack :)! Den var så fin!

2008-10-21 @ 19:56:29
Postat av: Emma

uuuh. Vad otäckt det låter. Men det var ju bra att den lilla pojken fick komma till doktorn. :)

2008-10-21 @ 19:57:28
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Elin & Tipp

Men usch då, stackars liten som har problem med öronen. Tur att han har en sån förstående mor ;) Det är verkligen inte billigt att gå till doktorn... Varken för djur eller människa....

Kram!

2008-10-21 @ 22:02:44
URL: http://www.elinochtipp.5min.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0