Horunge...

...måste vara dagens ord tror jag. Ganska förfärande kan ni kanske tycka men det är ett ord jag lärt mig idag faktiskt. Det betydde inte alls det som jag trodde kan också tilläggas och jag tror ni kommer känna samma sak när jag nu förklarar vad det betyder :P

horunge, inom den grafiska branschen benämning på antingen ett textstyckes slutrad som hamnat överst på en trycksida (eller tidningsspalt) eller ett textstyckes första rad som hamnat nederst på en trycksida. Särskilt förr i tiden betraktades förekomsten av horungar i satt text som allvarliga skönhetsfläckar.

Man skiljer på två typer av horungar. En dubbel horunge är då sista raden i ett stycke hamnar högst upp i en ny spalt eller på en ny sida. En enkel horunge är då första raden i ett stycke hamnar längst ner på en sida eller i en spalt. Den enkla horungen brukar de flesta formgivare idag acceptera, men den dubbla horungen brukar de flesta grafiska formgivare/redigerare göra allt för att undvika.


Ex på en dubbel horunge.

Har ju stött på fenomenet i mina dar men aldrig haft ett ord för det. Känns så bra att kunna ha det nu - Horunge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0