Amerikanska cookies

Som nämnts bakades det lite i helgen och det blev amerikanska cookies med marshmallows, jordnötter och choklad. Inte alls dumt så jag tänkte jag skulle dela med mig av receptet.

OBS! Läs receptet noga så att inga ingredienser missas ;)

25 - 30 st
200 g smör
3 dl brun farin strö
2 ägg (är de små kan det behövas 3 st för att binda ihop smeten)
4 dl vetemjöl
4 dl havregryn
2 tsk bakpulver
150 g mörk choklad
2 dl salta, rostade jordnötter
3 dl minimarshmallows eller stora marshmallows klippta i bitar (små är bäst, vi hade klippta stora och det var ganska kletigt att hantera)

Tillagning:
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret och rör ner sockret
Blanda ner ägg, vetemjöl, havregryn och bakpulver och rör ihop till en tjock smet.
Hacka chokladen grov och arbeta in i smeten tillsammans med jordnötter (du behöver inte skölja bort saltet) och hälften av marshmallowsen. Spara resten av marsmallowsen till dekoration. Klicka ut smeten med jämna mellanrum på bakplåtpappersklädda plåtar. Kakorna flyter ut ganska mycket under gräddningen.

Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 10-12 minuter eller tills kakorna börjar bli gyllenbruna. Tryck fast resten av marshmallowsen på kakorna direkt när de kommer ut ur ugnen och låt dem smälta fast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0