Dålig på att uppdatera...

...är precis vad jag har varit och dålig på att ta dagens foton också för den delen. Tillbringat helgen i Karlshamn hemma hos mamma. Tog hela mitt zoo med mig och åkte hem direkt efter jobbet i fredags och hann med både att umgås med mormor, njuta av vårsol, fira pappas födelsedag med middag och bowling, se Vasaloppet och slappa lite.

Var även full städning på gång hemma. Mamma sorterade ut alla garderober på övervåningen och jag och Emma (som också var hemma över helgen) blev fullt sysselsatta med att sortera lådor med böcker, skolsaker och prylar som vi har lagrade hemma hos mamma. Saker som man vill ha när man bor lite större och kanske har egna barn men som vi inte är så intresserade av att ta hand om just nu. En hel del sparades men mycket kunde vi sortera ut och slänga också. Hittade gamla Kamratposten, Bamse och Kalle tidningar, hur mycket spel som helst och lite annat skojsigt.

I några av tidningarna från 70-80 talet hittade jag dåliga vitsar som:

- Vet du var man kan köpa kor riktigt billigt?
- Nej.
- I Korea
!

- Vet du vad Jesus gjorde över påsken?
- Nej, jag var i fjällen med mamma och pappa.

Söndag blev det resa norrut igen tillbaka hem, bara för att under måndagen åka söderöver igen för att besöka vår fabrik i Falkenberg. Var väldigt skönt att få vara på hemmaplan i dag kan jag lova. Det kan bli för mycket av det goda också. Inte så skoj att köra själv fast det funkar ganska bra när jag kör med ljudböcker. "Läste" ut Det femte barnet av Doris Lessing i helgen och började på Tyskungen av Camilla Läckberg igår.

Det femte barnet en kort roman skriven av Nobelpristagaren och den första av hennes böcker som jag läser. Det är en lite märklig historia som handlar om Harriet och David, ett otidsenligt par under det hippa 60-talet. Båda drömmer om ett gammaldags äktenskap, monogami till livets slut, kvinnan som hemmafru och en stor barnaskara. Harriet föder barn efter barn och deras stora viktorianska hus genljuder av skratt, doftar av hembakat bröd och är fyllt av liv och glada barnröster.

Så väntar Harriet deras femte barn. Det är ingen lyckligt graviditet som de fyra tidigare. Och det är en mörk, ödesdiger kraft som kommer in i familjen när Ben, ett barn som inte liknar något annat barn, föds. Ben är oerhört stark, ögonen är gula och skrämmande. Han är så svårhanterlig att han måste stängas in i ett särskilt rum. Ingen tycker om Ben. Bens mor slits mellan att vara en god mor som älskar sitt barn och sin avsky över det märkliga barnet som förstör hela familjens liv.

En tänkvärd, makaber och lite kuslig historia som egentligen aldrig ger riktigt svar på många av frågorna jag ställer mig. Vad är det för fel på Ben? Är han verkligen en ond människa, ett monster? Med sina 150 sidor är det en mycket läsvärd roman att läsa eller att lyssna till (fast kanske inte om man råkar vara gravid) :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0