Gott och enkelt lingonbröd

Här kommer då receptet på brödet som bakades nu ikväll. Första gången jag testar att göra det själv så vi får se hur resultatet blir men jag har ätit det hos Emelie (vilken jag också fick receptet av) och det var väldigt mumsigt!

Ingredienser:

3 dl vetemjöl special
3 1/2 dl grovt rågmjöl
1/2 dl solrosfrön (uteslöt jag och tog pumpakärnor istället)
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 msk malda brödkryddor
1 dl lingonsylt
1 dl mörk brödsirap
3 dl filmjölk

Smörj en avlång bakform ca 1 1/2 l. Blanda alla ingredienser och häll degen i formen. Grädda på nedersta falsen i 175 grader i ca 50 min. Stjälp upp och låt svalna på galler, invirat i bakduk.

Om du undrar var det gröna i brödet är så är det bara solrosfröna som har skiftat färg vid upphettningen. Givetvis kan man ha i lite vad man känner för i brödet, allt efter tycke och smak. Bara att prova dig fram! Jag provade med att även addera lite linfrön i mitt bröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0