Läckra påskägg...

Påsken närmar ju sig och jag såg på Martha Stewart hur hon färgade  jätteläckra dekorationsägg med hjälp av vanligt spetsband. Superfina tycker jag och jag blev lite sugen på att testa. :)
















Allt du behöver är :

Hårdkokta ägg
Spetsband
Färg
Gummiband
Engångshandskar

Sax

Allt Martha gjorde var att binda spetsen hårt runt äggen och fästa den med gummiband. Tror det är riktigt viktigt att spetsen sitter tight så att man verkligen får mönstret på ägget. Sedan lät hon äggen ligga i färgbadet i ca 15 min innan hon plockade upp dem (det är här gummihandskarna kan vara bra att ha).

Spetsen klipps av och äggen torkas av med lite hushållspapper. Ett smart sätt att låta äggen torka helt är att ta en bit frigolit eller liknande och sticka nålar i den så det blir som en nåldyna. Då blir mönstret på äggen inte förstörda när de torka.

Inte helt säker på vad hon använde för typ av färg dock. Men jag tror det var vanlig karamellfärg. Ett tips är att ha lite ättika i färgen (tror jag hon sa iaf) för att få färgen att fästa bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0