Sfärisk huvudbry...

...bjuder uppföljaren till klassikern Rubiks kub från 1974 på. Rubiks klot eller Rubiks 360 släpps i maj (kommer finnas i svenska butiker runt augusti någon gång) och går helt enkelt ut på att  få de sex olikfärgade kulorna från den inre sfären till de matchande facken på den yttre sfären. Det trixiga är att kulorna för att komma till den yttre sfären måste passera genom en mellansfär som endast har två hål som kulorna kan passera igenom. Hänger ni med?!

Själv har jag problem att lösa den vanliga Rubiks kub. Jag har faktiskt aldrig lyckats men gjorde som liten tappra försök genom att flytta runt klistermärkena på pappas kub utan att berätta detta för någon. Behöver jag tillägga att ingen någonsin har löst just den kuben efter detta :P  Jag ser inte riktigt hur denna utmaningen skulle vara något lättare men det finns säkert någon där ute som är sugen på att ta sig an utmaningen.

Några korta Rubiksfakta

  • Rubiks kub uppfanns av den ungerska uppfinnaren, skulptören och professorn i arkitektur, Ernő Rubik 1974.
  • Rubiks kub kallades från början Magic cube innan den bytte namn till Rubiks kub på 80-talet.
  • Rubiks kub finns i en mängd olika storlekar men vanligast är den som är 3 x 3 x 3 block stor.
  • En rubiks kub kan ha drygt fyrtiotre triljoner eller fyrtiotre miljarder miljarder olika positioner men kan trots det alltid lösas på max 23 vridninger (inte när jag försöker :P)
  • Världsrekordet på att lösa 3 x 3 x 3 kuben innehas av japanen Yu Nakajima som lyckats lösa den på 11,28 sekunder (!) (Yu löser även kuben med endast en hand på 14,56 sekunder...flink med andra ord.)
  • Läs mer om Rubiks kub på den officiella hemsidan.

Kommentarer
Postat av: mamma

Jaha du! Något för mig tror du?

Kram

2009-03-16 @ 18:23:29
Postat av: Emma

Haha! Jag har oxå flyttat klistermärkena på den kuben! ;)

2009-03-16 @ 22:46:41
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för grattishälsningen! :)

Tapeten är i bruna toner med guld ja, den är jättefin! Du hittar kollektionen här: http://www.fiona-walldesign.com/

Samma tapet finns i andra färger oxå. Supernice! :)

Ha en toppendag! Kram Anna

2009-03-17 @ 08:16:33
URL: http://novasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0