Julseder del 1 - Glöggdrickande

Julseder ja...vilken ände ska man då börja i när man ska tala om sådana. Jag tyckte det var lämpligt att börja med glöggen eftersom BLOSSA lanserar sin årsglögg nu i veckan =)

Åh, vilken svensk familj dricker inte glögg på julen?! Det finns säkert några men jag inleder min lilla serie om jultraditioner med just glöggdrickandet för det tycker jag definitivt hör till denna högtids seder.

Att dricka glögg är något som har gamla anor. Själva ordet glögg är relativt nytt men man vet att redan de gamla grekerna (haha kunde inte låta bli att använda mig av denna klyscha till uttryck) kryddade sitt vin redan under antiken och på den tiden ansågs glöggen vara en hälsodryck och togs som medicin mot olika sjukdomar.

I Sverige har vi druckit upphettat, kryddat vin sedan 1500-talet. Även här lanserades den från början som en hälsodryck. En av dem som älskade den populära drycken var Gustav Vasa, vars personliga favorit var en blandning av rhenvin, socker, honung, kanel, ingefära, kardemumma och nejlika.

Ordet glögg kommer ursprungligen från "glödgat vin" vilket i sin tur betyder "uppvärmt vin". Sin plats i det svenska folkhemmets julfirande tog glöggen först på 1890- talet och ingen vet riktigt hur seden uppstod. Kanske var det så enkelt att denna varma, söta dryck passade perfekt som uppvärmning för en frusen själ i vårt vinterkalla land. Varje vinhandlare med självaktning hade sin egen blandning, som såldes på butelj med fantasifulla etiketter, ofta med tomtemotiv. J.D. Grönstedt & Co var en av de mest kända vinhandelsfirmorna i Stockholm. I deras vinnglögg ingick flera olika viner som blandades med sockerlag, russin, sötmandel, kanel, kardemumma, nejlikor och ibland vanilj.

image464



(Klicka på bilderna för att se dem i större format)


På den här tiden var drycken betydligt alkoholsvagare än den vi idag är vana vid och påminde mycket om det "glühwein" som serveras i Alpernas skidorter. Sedan dess har glöggen blivit både sötare och starkare och finns idag i tre kategorier; alkoholfri, vinglögg och starkvinsglögg. Den senare spetsas med starksprit för att komma upp i en högre alkoholhalt. I dag dricker vi svenskar ca 5 miljoner liter glögg varje jul och nya produkter lanseras i Systembolagets sortiment varje år i november.

Personligen gillar jag nästan vinglöggen bäst men varje år är det lite extra skoj att smaka Blossas årgångsglögg (dessutom är ju flaskorna så snygga) Årets årgångsglögg - BLOSSA 07 har precis lanserats och börjar säljas fr.o.m den 16 november. Glöggen har enligt Blossa själva:

"...en spännande, unik smak av havtorn och kanel. Havtorn kallas Nordens passionsfrukt och har en frisk smak som elegant balanserar det söta i glöggen. Servera BLOSSA 07 rykande het eller rumstempererad i ett vackert glas tillsammans med nära och kära. En dryck från de vilt växande bären med en ton av nordisk mystik."


image463
Denna snygga bärnstensflaskan på 750 ml finns i Systembolagets vanliga sortiment och kostar 79 kr. Alkoholhalt 15%.

I år lanseras dessutom en specialutgåva av de fem senaste årgångsglöggen från Blossa för att fira 5-års jubiléet av årgångsglöggen. Dessa kommer endast finnas i Systembolagets beställningssortiment så vill man köpa dessa får man kontakta sitt systembolag. Perfekt "gåbort" present i jul för de som älskar glögg. Kan väl ana att det kommer bli en viss åtgång så man får nog vara lite snabb om man vill ha en. Setet innehåller: BLOSSA 03 med pomerans och andra citrusfrukter. BLOSSA 04 med vinteräpple. BLOSSA 05 med hjortron och armagnac. BLOSSA 06 med lingon och enbär. BLOSSA 07 med havtorn och kanel.

image462
Fem glöggfavoriter i repris: 5 flaskor á 200 ml för 154 kr. Supersnygga!

Tillägg 2007-11-13
Vill bara meddela er som vill införskaffa jubileums setet från Blossa så kanske ni får lägga på ett kol. Ringde igår och gjorde en beställning och de var inte säkra på då om de skulle få fler eftersom det ska vara en begränsad upplaga. Eller som expediten jag pratade med på systemet så fint sammanfattar det hela "-Finns de kvar? Är inte de slut?" Ja, du det kanske du och inte jag borde ha koll på :P

Jag känner på mig redan nu att det här glögginlägget definitivt kommer att få en uppföljning i ett glöggtest när det närmar sig jul. Jag är ändå av den starka principen att blogga om glögg kan man göra i november men dricka glögg gör man först fr.o.m 1:a advent.

Källor:
Linköpingsposten
Blossa
Vin & Sprithistoriska Museet

Kommentarer
Postat av: Tomtens Dotter

Blossa07 är jättegod!
Glögg är jättegott överhuvudtaget :-)

2007-11-12 @ 20:29:54
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Lisbet

Nu är jag på en ren inspirationsrunda ? har lite bråttom så jag rusar mest igenom din blog idag.

Ha det gott.

2007-11-13 @ 10:27:45
URL: http://www.digiscrapp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0