Ta fram det bästa humör du har...

...var morgon när solen går upp.
Försök att hålla det ständigt kvar, när solen går runt i sitt lopp.
För om du bara tänker så -
Det här var roligt, det måste gå!
Det finns ingetting som är svårt för dig!
Gå fram med ett jublande hej:
HEJ!

Ja, så kan man kanske sammanfatta fjällresan. Denna lilla ramsan som Nina så snällt lärde mig och Karin (för vissa av oss tog det ju nästan en hel vecka innan raderna satt men men, inga namn nämnda Karin...) blev lite av ett mantra som sjöngs om och om och om igen där vi vandrade i de vackra Jämtlandsfjällen i regn, blåst, bitvis tuff terräng och gjyttja med myggorna som ständigt sällskap.

Det låter kanske inte så trevligt, och jag kan hålla med om att vädret allt kunde varit bättre men i det stora hela kan jag sammanfatta resan som mycket lyckad och trevlig. Vi var glada när vi under fredagen åter nådde Storulvåns fjällstation och insåg att nu behövde vi inte vandra mer men ingen av oss hade velat vara utan resan även om tankar som -"Vad är det för fel på en resa till Kroatien?" dök upp då och då. Men för att ta det hela från början så kommer resan här i korta drag.

Vi hade inte överlevt utan vår läckra gottepåse ;)

Dag 1 Söndag 13 juli
Söndagen var en resdag. Packade ihop allt mitt pick och pack, hela zooet med tillbehör och körde de 15 milen till brorsan och Linda i Göteborg. Där blev det lite softande och tacos innan det var dags att ta stora tunga ryggsäcken (21 kg) på ryggen och ta sig ner till stationen. Där mötte jag upp med Nina och Karin som hade tillbringat helgen på en segelbåt utanför Stenungsund. Kl 19.00 avgick nattåget mot Jämtlandsäventyret. Kändes toppen att vara på väg och kul att träffa Karin som jag inte kände förut.

Dag 2 Måndag 14 juli
Vaknade ganska utvilad, iaf för att ha sovit på ett tåg. Var skönt att vi skulle nå Enafors först kl 09.16. Hann med både frukost på tåget och att sitta ner och diskutera dagen lite innan vi var framme. Vi satt faktiskt så lugnt tillbakalutade att vi höll på att missa att vi skulle av tåget och fick stressa ut :) Väl i Enafors avgick sedan buss (endast fylld av förväntansfulla vandrare) till Storulvåns fjällstation. På den knappt 2 mil långa färden anade vi mörka moln dra upp på himlen men vi var fortfarande optimistiska. Väl framme vägde vi våra väskor och gick sedan in för att försöka fördela vikten lite jämnare då jag och Nina båda hade över 20 kg och Karin bara strax över 10 kg. Efter lite stuvande och byte av kläder var vi redo att ge oss av. Vi vägde väskorna igen och slutvikten för samtliga låg runt 19 kg. Inte så lätt som vi hade hoppats på men vi körde på ändå.

Nina & Karin redo för vandring

Fjället innan regn...

Sen började det som kom att bli veckans tema...regnet! Dagens etapp på 16 km mellan Storulvåns fjällstation och Sylarnas fjällstation vandrades i stort sett bara i regn. Inte den perfekta starten men det visade ju sig sen att det inte kom att bli mycket bättre under veckan heller :)

Vandring mot Sylarna i regn

Blöta nådde vi Sylarna och konstaterade att det som väntade oss var att slå upp tält i regn och vakna blöta kommande morgon inte lockade. Vi beslutade oss därför att sova första natten inne på fjällstationen plåstra om våra skav och bara ta det lugnt. Skönt att få chans att torka upp. Vi har ju trots allt semester. Ska inte gå omkring och lida :P Vi lagade mat i självhushållet...smarrig korvgryta á la Nina serverad med rödvin och med hallonkräm till efterrätt. Man kan ha det sämre. Fjällstationen var väldigt fräsch och fin...och välbesökt. Det märktes att det är ett populärt vandringsmål.

Dag 3 Tisdag 15 juli
Vaknade i en varm sovsal....hade plats på så kallade plattformssängar vilket innebär att man sover i två gigantiska våningssängar kan man säga där man på varje våning delar madrass med 4 andra...allt som allt en sovsal med upp till 20 personer alltså. Nu var det inte fullt men att sova i en sovsäck, avsedd för nollgradigt tält, inomhus var ingen direkt hit. Kläder, kängor och väskor var iaf hyffsat torra och efter frukost (i form av havregrynsgröt med smakblanding bestående av nötter, tranbär, aprikoser och russin) började dagens etapp på ca 18 km mot Nedalshytta i Norge.

Sylarna från fjällstationen

Vägskäl - mot norska gränsen 11 km!

Humöret var gott trots väder (för det mesta iaf)

Det hela fortsatte där gårdagen hade slutat med regn men vi upptäckte att det faktiskt kunde bli lite värre. Dagen till ära fick vi även uppleva regnet tillsammans med starka vindar...uppskattade till sådär en 10 sekundmeter (minst). Detta i kombination med ganska kraftig stigning i stenig terräng gjorde dagens första timmar var kämpiga.

Blåsigt!

Stenig stigning :)

Dessutom lyckades jag tappa mitt regnskydd till ryggsäcken utan att jag själv märkte det. Inte så lyckat men att gå tillbaka och leta efter det var inte ett alternativ. Inte ens säkert att det fanns längs med leden med tanke på vinden. Därför fortsatte vi och när väl stigningen var över och det började gå nerför igen möttes vi av ett underbart landskap och en magnifik utsikt. Wow! Vi kämpade på ytterligare några kilometer och nådde efter ca 8 km en raststuga - Ekorrdörren - där vi tog skydd för lunch.

Härliga gröna färger

Då regnet faktiskt höll sig borta en stund fortsatte vi med nya krafter mot norska gränsen. Väl där njöt vi av några minuters solsken innan regnet startade på nytt. Vi vandrade på och försökte trots det njuta av det vackra landskapet och hoppas på bättre väder.

Fjället är vackert även i ruskväder!

Paus

Vacker fjällbäck, inget vatten smakar så gott som färskt fjällvatten!

Terrängen var bitvis riktigt sumpig på grund av allt regn.

Hur är det med balansen?

Vi hade hört att det inte fanns möjlighet att laga mat i självhushåll i de norska stugorna och att en övernattning (visserligen inkl middag och frukost) gick på nästan NOK700 så tälta var dagens enda alternativ. Vi tog oss en bit från stugan och slog upp vårt tält i en någorlunda skyddad träddunge. Svårt att hitta mark som inte var sumpig och blöt bara. Vi lagade middag - min torkade köttfärs som blev till smarrig köttfärssås serverad med pasta i sällskap av MASSOR av mygg! Vi klarade oss iaf från regn medan vi åt och det var skönt att krypa in i tältet för lite tjejsnack innan vi somnade.

Home, sweet home!

Ingen fjällvandring är komplett utan myggmedel

Aldrig har det varit så roligt att dricka vin ur PET flaska!

Nedalshytta skymtad från vår tältplats

Dag 4 Onsdag 16 juli
Vaknade ganska utvilade och redo att ta oss an dagen. Hade sovit helt ok under natten. Inte jättemysigt att krypa ur den varma sovsäcken ut i den fuktiga morgonen och ta på sig fuktiga kläder men det fanns heller inga alternativ.

Frukost

Frukost i form av havregrynsgröt avnjöts och efter disk och packning var vi på vandrande fot igen mot dagens mål - Storerikvollen - en sträcka på ca 2 mil. Dagen började faktiskt skapligt vädermässigt och regnstället och underställsbyxorna åkte snabbt av till förmån för luftiga sköna vandringsbyxor. En härlig förmiddag med vacker natur. Sumpig myrmark men annars väldigt trevligt.

Sumpig myrmark så långt ögat kan nå.

Lunchen avnjöts i solsken till ljudet av ett antal Ljungpipare som cirkulerade runt vår lunchplats. Vi trodde de tyckte vi inkräktade på deras territorium men vi fick höra senare att de är fjällvandrarens följeslagare och att så nog inte alls var fallet.

Ser ni den blåa himlen?

Efter kl 14 var det roliga över...då var regnet åter tillbaka. Vandringen blev lite mindre njutninsgfull och när det började hagla undrade vi lite hur det skulle sluta. Saken blev inte bättre av att vi mitt i detta väder blev tvungna att ta av oss kängorna, kavla upp byxorna och ta på sandalerna för att vad över inte bara en iskall fjällå utan redan efter någon kilometer en andra (denna dock i upphållsväder vilket gjorde livet lite enklare). Men skam den som ger sig....det här var roligt det måste gå. :)

Vadning nr 2

Mörkret närmar sig.

Vädret såg inte så lovande ut, det drog upp mörka fronter från alla håll, vi hörde avlägsen åska, så vi tog beslutet att vi skulle stanna lite tidigare än vi hade tänkt (vilket gav oss en dagsetapp på ca 15 km) och slå upp tältet innan regnet låg över oss då vi hunnit torka en smula sedan förra skuren. Sagt och gjort hittade vi en "torr" tältplats (inte det lättaste i denna myrmark) och vi hade inte mer än slagit upp tältet innan det började ösregna. I 3h regnade det konstant med inslag av åska så vi ångrade inte vårt beslut att slå läger tidigt. Mat lagades i förtältet och avnjöts inne i tältet - smarrig färdig frystorkad mat med märket REAL stod på menyn. Torskgryta hade jag, var riktigt gott! Får tacka personalen på Get out för tipset! Lite mer tjejsnack och tre trötta vandrare som somnade väldigt tidigt!

MUMS!

Dag 5 Torsdag 17 juli
Eftersom gårdagen etapp blev lite kort och vi därmed hade en etapp på ca 18 km innan dagens mål - Blåhammarens fjällstation - var nått så hade vi ställt klockan för att komma upp i tid. Frukost, packning och sedan fortsatte vi vår vandring i den norska sumpiga myrmarken.

Vår tältplats

Perfekt sittplats för en paus

En andra frukost avnjöts i solskenet kl 10 då 4 kilometer av dagens sträcka var avklarade. Vi behövde energi för stigningen som startade med besked upp mot fjället igen. Trevligt att komma bort från den sumpiga marken och upp på fjället igen. Innebar även färre mygg vilket aldrig är fel! Det innebär inte att vandringen blev händelselös både Karin och Nina lyckades halka på de hala spångarna som låg längs med leden. Man ska inte vara elak men det såg allt bra roligt ut :)

Så bär det av uppåt igen...

Det var absolut inget fel på utsikten

Strax innan svenska gränsen

Hjortron

En trevlig vandring med uppehållsväder hela vägen över till Endalens raststuga (strax efter svenska gränsen) där vi stannade och lunchade. Där träffade vi en norrman som vi pratat med vid olika tillfällen under vandringens gång och han bjöd på gott kokkaffe. Härligt! Efter stugan återstår endast 6 km till Blåhammarens fjällstation. Låter inte så farligt kan man tycka men det är ju givetvis stigning hela vägen, stationen ligger på 1086 möh! Det enda som fanns i våra tankar var BASTU & MAT! Vi hade hört att Blåhammaren har en underbar bastu och serverar en omtalad 3 rättersmiddag som vi verkligen kände oss upplagda för. Så i regn (blir ni förvånade) vandrade vi uppåt, för min del inte med så lätta steg längre. Kände mig lite sliten de sista kilometrarna. Orkade inte ens spurta när fjällstationen kom i sikte.

Blåhammarens fjällstation

Beslutet att sova inomhus var inte svårt att ta för min del. Utan regnskydd till ryggsäcken var min väska allt annat än torr och kängor och regnkläder var inte torra de heller. Sagt och gjort 1000 kr fattigare hade vi plats i 14 bäddsrum, tillgång till torkrum, biljett till kvällens middag med vinpaket och innan middagen tillgång till bastu och dusch! Ska säga att kvällen nog går som resans höjdpunkt.

Utsikten från bastun

Duschen var uppfriskande, utsikten från bastun enorm, maten ljuvligt god och sällskapet gott. Enda problemet med det hela var väl svårigheterna att sova i sovsal... i värmen... i sovsäcken..med snarkande tyska grannar. Dagens I-landsproblem:) Men tack vare det och kanske det faktum att jag drack 3 glas vin till middagen var jag tvungen att gå ut och uppsöka toaletten under de tidiga morgontimmarna (var väl runt 2 på natten sådär) och fick då uppleva en helt ljuvlig soluppgång över Blåhammarfjället. Det går inte att beskriva och tyvärr har jag inget kort....men det var grymt romantiskt så det var synd att jag stod där själv ;)

Dag 6 Fredag 18 juli
Sista dagen! Sista etappen! Sista regnskuren....ja för inte kunde det hålla uppe inte. Nej, med regn skulle det hela avslutas, från början till slut. På med regnstället och det stora klivet före var planen för den 12 km långa vandringen ner mot Storulvåns fjällstation. Regnställen måste ha fått nog efter veckans ihärdiga nederbörd för skalplagg till trots lyckades vi alla bli blöta in på bara skinnet. Det var inte läge för några pauser för mat eller njutningsstunder för att beundra utsikten.Hann dock med att se 6 st renar strosa runt på fjället. Bara sett spåren av dem övriga dagar i veckan så det var lite festligt. Nej, framåt marsch var dagens melodi och genomblöta vandrade vi in i receptionen vid Storulvån 3 h efter vi startat vid Blåhammaren. Så skönt!! Av med blöta kläder och på med torra. Sedan avnjöt tre trötta, men nöjda, vandrare en härlig fika sittandes i fåtöljer klädda med fårskinn. Eftersom vi hade speedat på vår vandring hade vi ett par timmar på oss att ta det lugnt innan vi skulle börja vår resa hemåt. Vi hann laga mat en sista gång, torka lite kläder, proviantera godis inför hemfärden och jag hann få igen mitt regnskydd. Ett gäng med tre tjejer som gått samma rutt som vi och hela tiden varit efter oss hade hittat det visade det sig och jag kunde få det tillbaka. Alltid något även om jag hade haft bättre nytta av det om jag hade haft det under veckan och sluppit ha så blött innehåll i väskan då, men man kan inte få allt.

Buss till tågstationen och därefter nattåg mot Göteborg. Blev en mycket tidig kväll för tre trötta vandrare och vi hörde inte ens när de andra resenärerna i vår kupé steg på ;)

Dag 7 Lördag 19 juli
Framme på stationen i Göteborg

Pigga och glada på anlände vi till Gbg. Jag skulle egentligen ha åkt tåg hem till Karlshamn men eftersom Nina och Karin båda skulle till Karlskrona och de skulle köra så erbjöd de mig att följa med. En bilresa med dem är ju bra mycket roligare än en tågresa själv så vem kan tacka nej!? :) Kom iaf hem till Karlshamn, hämtade upp vänner och hann med att gå på Östersjöfestivalens sista kväll....men det är en helt annan historia det.

Känns konstigt att resan är över. Blir så intensivt när man är mitt uppe i det och sedan är det bara över. Men så är det ju alltid när man är på resande fot. Nu får jag leva på minnena och titta på fotona. Jag har dock bara foton på de första dagarna för sedan dog mitt kamerabatteri (man ska alltid ha ett i reserv). Som tur är hade Nina kamera så jag kan få kort från den resterande resan sen :)

Puh...nu orkar jag inte skriva mer (typ mitt längsta inlägg någonsin - ni som inte orkar läsa får titta på bilderna)...återkommer med fler bilder senare.
Kram

2008-09-28
Äntligen uppdaterat med bilder från resans senare del. Håll till godo!