Open Box

image936

Idag har jag hämtat den! Min alldeles egna Open Box armatur (ja det heter faktiskt armatur och inte lampa - fråga mig inte om definitionsskillnaden för det har jag inte riktigt koll på)...jag vet jag är lite skadad av jobbet (redan) men den är faktiskt riktigt snygg enligt min mening. Ska ha den som kontorsarmatur över mitt skrivbord (är ju en Fagerhult armatur förståss om ni inte förstod det). Nu ska jag bara klura ut hur den ska hängas upp i taket och hur den ska kopplas för att fungera. Men den står iaf vackert och väntar här i kontoret.

Open Box belönades med Red dot design award 2007 - best of the best, för er som inte vet vad det är kan ni läsa mer här.

Open Box lockar blicken bort från ljuskällorna och ut i rummet. Ljusfördelningen är en klassisk kombination av direkt och indirekt ljus, men istället för att kapsla in ljuskällorna i ett gemensamt hus har vi framhävt utrymmet mellan dem.

...sug på den karamellen :P


Eftersom Elin så fint gav en förklaring till skillnaden mellan lampa och armatur kände jag att jag inte kunde lämna tråden sådär. Får ju skämmas att jag inte har koll på det nu när man är i branschen så att säga så här kommer definitionen enligt Wikipedia:
  • Ljuskälla: den del som producerar ljus.
  • Armatur: bland annat elektriska anslutningsdon, sockel och annan teknisk utrustning för att ljuskällan skall fungera.
  • Lampa: apparat med ljuskälla, armatur och yttre utseendemässiga detaljer samt hållare, stativ och annat. Ofta om den aktiva ljuskällan jämte armatur.

Kommentarer
Postat av: Elin & Tipp

Lampa är glödlampan, och amatur är det som lampan sitter i ;) Så nu vet du det. hihi.
Det börjar arta sig hemma hos dig nu verkar det som. :)
Kram!

2008-05-08 @ 16:43:42
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: systret

Det ÄR en mycket fin AMATUR och ett riktigt fynd. Ser fram emot att se den live. :)
Å jag bloggar inte alls sååå mycket om klockor. Bara lite. :)

2008-05-08 @ 23:29:37
URL: http://www.emmasjidder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0