Nu är den på plats...

Tavlan har kommit upp på väggen. Dock blev det inte helt 100%-igt. Antingen har jag dragit tyget lite för hårt eller så är ramen lite skev. Resultatet blev iaf att ena hörnet inte riktigt ligger längs med väggen. Får klura lite på hur jag ska kunna fixa det. Att ramen är lite skev kan ju vara möjligt då den är ganska stor 146x91 cm. Udda mått kanske ni tycker men det är uträknat enligt Gyllene snittet för att det ska vara vilsamma proportioner för ögat.


För er som inte vet vad gyllene snittet är så kommer här en kort förklaring. Gyllene snittet är ett sätt att dela in en sträcka eller en yta i harmoniska proportioner och motsvarar de förhållande som erhålls när en sträcka delas i en längre del a och en kortare del b på så vis att hela sträckan a+b förhåller sig till a som a förhåller sig till b. Hängde ni med? Alltså (a+b)/a = a/b som ska vara ungefär lika med 1,618. En rektangel som förhåller sig på det viset brukar kallas den gyllene triangeln. Ofta använder man sig också av omvända förhållandet a/(a+b)=b/a som ungefär ska vara lika med 0,618. Måtten på min tavla har jag valt så att de ska motsvara den gyllene triangeln så bra som möjligt.
En gyllene rektangel kan delas in i en kvadrat och en mindre gyllene rektangel. Genom att upprepat dela upp den mindre rektangeln på samma sätt får man en figur i vilken en logaritmisk spiral, den s.k. gyllene spiralen, kan ritas in.

Gyllene snittet var känt redan av Pythagoras och de gamla grekerna och genom tiderna har man i detta förhållande velat se normen för den fullkomliga harmonin hos mått och proportioner inom måleriet, fotokonsten, arkitekturen, och bildhuggarkonsten.

Det Gyllene snittet återfinns överallt omkring oss i vår vardag exempelvis föhållande mellan människans kroppsdelar, överallt i naturen (ex i solrosens blomma, i tallkottens hölje och i ananasens skal återfinns de den logaritmiska spiralen som kan återskapas med hjälp av en gyllene rektangel), på föremål som ex tidningar, böcker, fönsteröppningar osv.
Kreditkort som till exempel VISA och MasterCard har ett förhållande mellan sidorna som avviker från den gyllen rektangeln med mindre än 2%.
Även i en fotboll finns gyllene snittets proportioner. Bollen är sydd som ett lapptäcke, oftast i svart och vitt Det svarta fälten är tolv regelbundna femhörningar, medan de vita är tjugo regelbundna sexhörningar. I en regelbunden femhörning så är förhållandet mellan en sidan och en diagonal just gyllene snittet.

Nog undervisat, nu har ni iaf ett hum av vad det Gyllene snittet är och varför jag valt att ha de måtten på tavlan som jag har. Nu till det viktiga....hur det blev! Ganska bra om jag får säga det själv. Gillar verkligen tyget och den ser förvånansvärt liten ut där den hänger på väggen, inte konstigt att allt annat jag provat att hänga dit sett ut som frimärken. :)

Ytterligare en bild, denna gången syns även de nya orange gardinerna.

Nu blir det promenad med vilddjuet sen ska jag och Erica åka runt och leta julbelysning. Blir lite som att ha Grinchen med mig tror jag då jag är helt tokig i julen och Erica mest ska pynta lite på EN våning i huset bara för att man ska :)

Kommentarer
Postat av: Emma

Både gardinerna och tavlan blev ju superbra! :)

2008-11-16 @ 15:48:49
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Hanneles jul

Väggarna är inte alltid raka...

2008-11-16 @ 17:08:10
URL: http://hannelesjul.blogspot.com/
Postat av: Anna G

Va fint det blev!! Kul med lite ny kunskap... ibland är saker och ting mer genomtänkta än vad man tror.

2008-11-20 @ 08:51:47
URL: http://xante.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0