Dagens foto 090409-090414

Inte har jag suttit vid Internet när det varit så fint väder ute hela påsken så här kommer en klumpuppdatering av dagens foton från torsdag till tisdag. Eftersom jag fotat en hel del under ledigheten så kan jag ju givetvis inte endast välja ett foto varje dag utan jag bjuder på några bonusbilder också.

Gårdagen ägnade jag åt ett studiebesök i Bumlingriket a.k.a på Ateljé Lyktan. Lyktan är en del av Fagerhultkoncernen och eftersom en av mina traineekompisar för närvarande genomför ett av sina projekt där passade jag på att boka in ett studiebesök. I receptionen möts man av ett antal upphängda Bumlingar - vilken vacker syn! Fabriken var mycket större än jag hade föreställt mig och det var ett intressant besök. Fick en inblick i produktionen plus att jag fick en pratstund med en av konstruktörerna. Kan tipsa om att Lyktan firar 75 års jubileum i år så de kommer säkert att bjuda på något extra med anledning av detta. Håll utkik!

Måndagen och sista dagen på påskledigheten passade jag på att åka till Sölvesborg en sväng och umgås lite med Anna. Var riktigt länge sedan vi sågs så det var väldigt roligt. Fick även kika in hennes nya lya och bli lite avundsjuk på hennes lilla trädgårdsplätt. Pollux tyckte också den var kanon! Eftersom Anna precis som jag är fototokig så åkte ju givetvis våra systemkameror upp. Xanté och Pollux fick ställa upp som modeller och när vi tröttnat på att fotografera dem begav vi oss istället ner till havet för en liten promenad. Inte lika varmt och härligt väder som fredagen bjöd på men det är ju faktiskt bara vår än så länge inte sommar. Det är dock inte helt lätt att fotografera i solljus upptäckte jag och särskilt inte vid havet men några fina bilder fick jag till.

Har även konstaterat att det är rätt roligt att leka med olika perspektiv (tycker bilden på Xanté ovan blev väldigt fräck fotograferad lite underifrån) och att gå ner i motivets nivå och fotografera kan göra underverk för bilden. Mycket av bildens utfall beror på kompositionen. Som de säger - övning ger färdighet!

Eftersom Anna är en sådan fin vän, väldigt omtänksam och precis lika scrappgalen som jag så hade hon köpt en passande present till mig - Quickutz Australien dies! Mycket passande och jag gissar att jag kommer att använda dem flitigt när jag återvänder från Australien och ska scrappa mina foton. Tusen tack Anna!

Hela påskledigheten pysslade jag och knåpade (med assistans från min kära syster) för att hinna tillverka lite fler kaffefilterrosor så att jag kunde göra klart krukan jag ville ge till min mormor. Efter många timmars pyssel så blev den klar och den blev till och med riktigt fin. Och mormor blev ju glad, det är ju det viktigaste.

Lördagen bjöd som jag skrivit tidigare på utklassning i Fia med knuff och dagens foto blir då naturligtvis på vinnaren - mormor!

Under fredagens promenad i Kollevik var det några galningar från dykarklubben som var i och plaskade lite. Vattnet var helt klart (dock bara 5 grader varmt) så det var säkert en härlig dyktur men hur mycket skoj finns det att titta på i svenska vatten? Inga färgglada fiskar eller koraller här inte, jag ser brun tång och bruna och gråa fiskar framför mig. Drömmen om att ta dykcert i Australien och dyka i Barriärrevet väcktes åter till liv. Vi får väl se om det blir verklighet i höst.

Pollux som är en riktig linslus fick givetvis agera modell även för några av Marias foton. Han är oftast rätt snäll och sitter (ganska) still om man ber honom så han är ganska tacksam att ha som objekt.

Torsdagens foto får symboliseras av påskliljan fotograferad i mammas trädgård. Skärtorsdag och starten på en mysig påskledighet (som passerade på tok för snabbt bara).


Inlägget med länkar till andra "dagens foto" bloggare hittar du HÄR

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Nice. :)

Många av bumling-färgerna jag inte sett innan. Som den antrasitgrå...

Mormor var jätteglad. Ringde å tackade å berättade hur avundsjuka alla tanterna skulle bli på att hon hade så snälla barnbarn... :D

2009-04-15 @ 20:48:31
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Magnus

Man måste ha lite äventyrslusta för att dyka i Sverige, finns ju massa välbevarade vrak etc. Det är kul bara man ger det en chans :) Å man har ju torrdräkt och myspys-overall under så man fryser inte så mycket. :)

2009-04-15 @ 21:22:15
Postat av: Sonja T

Härlig bildkavalkad:) Vad är ditt mål med Australienresan egentligen - enbart nöje eller?:) Vart ska du o hur länge?



Kram, Sonja

2009-04-15 @ 22:38:54
URL: http://sonjassmttogott.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0