Det blev en Nikon D80...

Kände verkligen att jag hade en bra söndag igår. Gjorde inte alla de sakerna jag hade tänkt men summa sumarum var det ändå en bra dag. Solen var ju i motsats till i lördags väldigt frånvarande och det var snarare lite kyligt ute. Pollux brydde sig dock inte om det och vi var ute en lång promenad på morgonen och busade. Sen blev det långfrukost och därefter begav jag mig ut på kamera-letar-runda.

Var överallt där jag tänkte att det kunde tänkas finnas bra kameraerbjudande: MediaMarkt (där jag faktiskt fick oväntat bra hjälp av en kunnig säljare), Siba (där säljaren tyckte kameran "såg avancerad ut"...inte riktigt rätt man på rätt plats), Elgiganten, Onoff och så slutligen Expert. Klämde, kände och jämförde priser. Kollade främst på Nikon D60 och Canon EOS 450D...velade då jag fått klart för mig att D60 ju är en bra kamera men en väldigt basic sådan jämfört med D80 som jag hade siktat in mig på (men som slutat tillverkas), och snäppet "sämre" än Canons EOS 450D. Nikon D60 brukar jämföras ungefär med Canon EOS 1000D. Nu är ju ingen av dessa kameror på något sätt dåliga och alla duger säkert till en nybörjare som jag. Men...jag har ju ett stort intresse för fotografering så jag vill ju ha en kamera att växa med och mitt mål är ju att lära mig vad alla inställningar är och hur jag gör för att få bra bilder. Nikons grepp passar mig bättre än Canons och jag gillar tyngden i Nikons kamerahus jämfört med Canon. Därför kände jag mig kluven då jag gärna skulle vilja gå upp ett steg från D60 men en D90 kändes för dyr.

Riktigt glad blev jag därför när jag på Expert slutligen fick se en D80! Sista exemplaret med ett 18-55 objektiv för 6000 kr (prisvärt!). Inte riktigt objektivet jag hade velat ha, hade egentligen velat ha kitet med 18-135 mm men vem kan vara kräsen (när kameran knappt går att få tag i), det var ett bra pris och ett objektiv kan jag köpa till senare.

Tydligen skiljer det sig vilka objektiv man kan ha till D60 och D80. D60 har ingen inbyggd autofokusmotor i kamerahuset (vilket D80 har) vilket innebär att man för att slippa fokusera manuellt måste ha det inbyggt i objektivet. Dessa objektiv är givetvis dyrare och lite svårare att få tag i så då kändes det ännu mer värt med en D80. För er som tycker D90 är lite saftig i priset kan jag tipsa om att Nikon kommer komma ut med en ny kamera snart (pressrelease i mitten av april). Namnet är ännu oklart men den kommer funktionsmässigt ligga någonstans mellan D60 och D80. Så håll ögonen öppna!

Så igår kom jag hem med en kamera! Kände mig lite som ett barn på julafton hela dagen. Det är inte ofta man får en sån känsla i magen nuförtiden. Som jag har längtat efter den här dagen. Dock saknades det linsskydd till mitt objektiv (får åka tillbaka idag och se till att få ett) så jag vågade inte ta ut kameran och testa den ute, men jag fotade lite inne. Älskar ljudet från avtryckaren, det riktigt ryser i kroppen (nördigt jag vet). :P Nu är instruktionsboken min nya bibel och påsken kommer definitivt ägnas en hel del åt fotografering. Måste bara skaffa mig en kameraväska också. Någon som har några tips när det gäller en sådan?

P.S Värt att tänka på

Varken Canon eller Nikon har inbyggda bildstabilisatorer i sina kamerahus på någon av sina modeller utan det får man i så fall se till att objektiven har (för Canon betecknas dessa objektiv IS och för Nikon VR). Söker man ett kamerahus med bildstabilisator får man således titta på andra märken. Till dessa kameror blir ju objektiven (utan bildstabilisatorer) billigare så det är kanske en viktig sak att väga in redan vid inköpet av kameran. För min del vägde det tyngre att jag ville ha satsa på en Canon eller en Nikon, men där kan vi ju vara olika.

Under min egen kamerajakt har jag fått rådet att inte bry mig om att betala extra för bildstabilisator i objektivet för objektiv under ca 100 mm med motiveringen att det inte skulle vara värt pengarna. Vet inte hur väl det stämmer, objektivdjungeln har jag inte tagit mig an ännu men det kommer mer om det när det blir aktuellt. Objektivet som medföljde min Nikon är iaf inte ett VR objektiv.

Viktigt att tänka på är att bildstabilisatorn bara kompenserar för fotografens rörelse och inte motivets (då får man kompensera med höga iso-tal och ljusstarka objektiv (har jag läst)). Personligen tror jag ett bra steg i att få skarpa bilder är att införskaffa ett stativ. Men visst, det är ju inte alltid man vill bära runt på ett sånt. :)

Kommentarer
Postat av: Sonja T

Guuu' vad roligt, åh vad jag känner med dig - vilken lycka:)))

Ska verkligen ha dina råd o åsikter i bagaget när jag själv snart ska på jakt:)



//Sonja

2009-04-06 @ 14:20:41
URL: http://sonjassmttogott.blogspot.com/
Postat av: Anna

Hej!

Jag håller med om att Nikons kameror känns bättre att hålla i än Canons. Det är helt rätt om D60:n, att den inte har inbyggd autofokusmotor. Jag har en D80 och är hur nöjd som helst med den! Och det känns tryggt att veta att jag kan använda nästintill alla objektiv Nikon någonsin gjort.

Inbyggd bildstabilisator tycker jag inte är viktigt. I de fall det kan vara bra att ha kan man oftast köpa ett objektiv utrustat med det. Jag använder dock stativ istället. Det har jag alltid med mig i bilen :)

Lycka till med din tjusiga kamera! :)

2009-07-05 @ 11:00:50
URL: http://annasgladablogg.blogspot.com
Postat av: Claudia

Vilken är den bästa kameran d80 eller d5000

2009-12-15 @ 21:33:49
URL: http://littlebitofc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0