Nikon vs Canon...

Fighten fortsätter och intrigerna tätnar. Vem ska vinna prinsessan (jag) och halva kungariket (innehållet i min plånbok)? :P


Nu är jag allt mer inne på att det kanske är en Nikon jag ska ha istället. Har talat med vänner som har Nikon och personer som arbetar på reklambyrårer och använder Nikon i jobbet. Ska jag lita på vad alla de säger så tycks Nikon vara strået vassare än Canon. Jag är så kluven! Tycker båda ligger bra i handen och vet egentligen inte vad jag ska välja.

Jag tänkte därför att jag först och främst listar mina önskemål om användande och utifrån dessa försöka bena ut vilka för- och nackdelarna är samt vilken kamera som passar mig bäst. Kanske du som läser detta har råd att ge mig.

  • Det är min allra första systemkamera så jag är helt ny vad det gäller inställningar och liknande så en kamera som är enkel att ställa in är bra.
  • Jag är inte villig att ge mer än max runt 8000 kr för kamera plus ett objektiv
  • Jag vill fotografera makro så kameran måste ha bra makroobjektiv som passar till. (inte så att jag tror att jag får det till det satta priset men det ska finnas ett bra som passar till)
  • Jag tycker det är kul att bearbeta och redigera bilderna i Photoshop så kameran måste kunna ta bilder i RAW format.
  • Kameran får gärna ha inbyggd bildstabilisator.
  • Jag tycker om att fotografera ute i naturen men vill även kunna använda kameran inomhus men kan då givetvis tänka mig att använda extern blixt.
  • Jag vill fota både rörliga motiv (barn och hundar ex) porträtt och miljöer.
  • Jag vill kunna leka kreativt med skärpedjupet så kameran behöver stor sensor (Olika sensorstorlekar; minst är ”fourthirds” -Panasonic/Olympus, sen kommer APS-C -Canon, Nikon, Pentax, Sony, Sigma och de mer professionella kamerorna har sensorer i småbildsdsformat/fullformat -Canon, Nikon, Sony - stämmer detta? )

Så alternativen jag tittar på nu är väl egentligen:

  1. Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS Pris ca 6 200 kr
  2. Nikon D60 + 18-135/3,5-5,6 Pris ca 6 300 kr
  3. Nikon D80 + 18-135/3,5-5,6 Pris ca 8 200 kr

Nikon D90 tycker jag är lite för dyr för min ekonomi annars har jag hört att det är en bra kamera. I helgen blir det en tripp till MediaMarkt för att kolla priser och nog även Scandinavian Photo för lite råd och tips.

Jämförelse av ovanstående kameror sida vid sida via Pricerunner. (Tog även med Canon EOS 400D där för den har flera av mina vänner och jag vet att de är nöjda med den så jag ville kunna jämföra egenskaperna tillsammans med de andra)


Expertrecensioner:


Kommentarer
Postat av: Tipp

Jag har en Nikon D40, och den tycker jag är helt tillräcklig för mig (men nu finns den nog knappast att få tag på längre..) Nikon trivs jag väldigt bra med, och bra kort tar den :)

Lycka till med valet!!

Kram

2009-04-02 @ 21:39:22
URL: http://elinochtipp.5min.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0