Julklappstips för bullbagarn

För den som gillar att baka bröd kommer här ett prisvärt julklappstips - Bröd från Brunkebergs Bageri (pris 179 kr på Adlibris). Det går fortfarande att beställa och hinna få boken levererad innan jul.


Boken blev i år utsedd av Matakademin till Årets bästa bok i kategorin Matbröd.


Tips och recept från en passionerad proffsbagare

Nästan lika viktigt som att brödet är gott och vackert är att man äter det i rätt sammanhang. Bröd och mat hör ihop och förhöjer varandra på samma sätt som mat och en passande dryck gör. Därför utgår Heléne Johansson från situationen och måltiden när hon presenterar sina allra godaste matbröd. Som frukt- och nötbrödet, ett optimalt bröd till dessertost, särskilt stark grönmögelost, och svartbrödet som passar till alla rätter där nubben har en självklar plats samt sesam- och linfröbrödet som passar extra bra till asiatisk mat.

Recepten är indelade i avsnitten Frukost, Middag, Fest och På väg. Dessutom finns många användbara praktiska tips och knep från fullblodsproffset Heléne till alla entusiastiska hemmabagare. Allt från hur man knådar, jäser, kryddar och gräddar degen till hur man förvarar, serverar och njuter av den egna skapelsen: det färdiga brödet.

 

"Jag har bakat mina recept tusen gånger och vet att de fungerar. Jag vet också vad folk frågar efter och vad de vill veta om bröd. Men det här är inte bara en receptbok, det är även en bok om mina ambitioner och tankar kring kombinationen bröd och mat, råvaror, kvalitet och så vidare. Förhoppningsvis kan den också inspirera läsaren till att baka egna spännande bröd utifrån mina grundrecept."

Heléne Johansson


Du kan provläsa delar av boken HÄR.

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Vilken härlig bok! Den skulle trivas hemma hos mig.. :)

2009-12-15 @ 10:47:56
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0