Utröstad

Ingen har väl missat röstningen som hållts under hösten med anledning av Aladdinaskens 70-års jubileum. Rösta för att behålla din favoritpralin då en ny pralin flyttar in i asken nästa år. Bra PR-trick för övrigt...Rädda julen var adressen dessutom, som om julen beror helt på chokladpraliner, nog för att choklad är viktigt men kanske inte riktigt SÅÅ viktigt. :)

Nog om det, röstningen är nu avslutad och det är konstaterat att den pralin som omedelbart måste lämna asken är..................ägglikör! Vilken pralin som ersätter ägglikören är fortfarande hemligt. Men enligt Kraft foods blir det "en goding med anor från 1939"

Populärast blev körsbärslikören (med hela 12,5% av rösterna)...hur gick det till undrar jag som helt missat att rösta och som gärna hade sett en Aladdinask utan den. Skulle jag röstat skulle min röst fallit på Gräddnougat, som faktiskt kom tvåa med 11,9% av rösterna. (Hur många som röstat totalt hade ju varit intressant att veta också.) Vilken är din favorit?

Men vad är det då som gör att vi så starkt förknippar Aladdin chokladask med julen? Det säljs trots allt i genomsnitt en Aladdin/Paradis chokladask per hushåll i Sverige under julen så det känns ju som om vi är ganska överrens om att man ska ha en ask på julen.

Men tillhör du de 3,4% som bara älskar ägglikörpralinen får du passa på att äta massor i år för nästa år finns den inte med. Jag kan spara mina och dela med mig om det skulle vara så :)

Visste du att...
  • ...Aladdin lanserades som den folkliga asken med praliner då den utkom 1939?
  • ...en Aladdinask då kostade 4 kr och 15 öre?
  • ...att Aladdins tvillingask Paradis såg dagens ljus redan 1957?
  • ...att min favorit Gräddnougaten var en Paradispralin från start och att den sedan 1973 även varit ett stående inslag i Aladdinasken?
  • ...speciella jul- och påskupplagor av askarna blev standard under 1960-talet?
  • ...det är Sigvard Bernadotte som designat Marabous företagslogotyp som pryder asken?
  • ...att designen på asken var i stort sett den samma från 1965-1999?
  • ...det blev ramaskri då man 1974 skickade ut lappar om att man tänkte ersätta Trillingnöten med Nöttryffel?
  • ...att man tryckte upp särskilda julkartonger med julstjärnor på under 1980- och 90-talet?
  • ...att det var först 1989 som man kunde se pralinerna i locket i sina rätta färger?
  • ...att sigillet för Kunglig Hovleverantör pryder kartongen för första gången 1990?
  • ...att det vid 60-års jubiléet 1999, i och med den nya layouten, är första gången som praliner syns på framsidan på kartongen?


Kommentarer
Postat av: Syrran

Tycker oxå bäst om Gräddnougaten. Men nöttryffeln och trillingnöten är inte heller så dum. Gillar inte de med likör i eller romrussin. Den med kokos i är lite skum me..

2009-12-15 @ 20:22:02
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0