Dagens foto 090321-090322

På vägen hem från helgens äventyr stannade jag på polkagrisfabriken vid Gyllene Uttern för att köpa lite polkagrisskruvar till min mormor. Det är en av hennes favoriter och eftersom jag passerade tänkte jag att jag kunde svänga inom.
Helgen spenderades som sagt i vår kära huvudstad tillsammans med korridorskompisar från Luleå. Vi försöker umgås en eller två helger om året och sist var det kräftskivan i Stenungsund så nu var det minsann dags innan jag far iväg (det har talats om medverkan via webkamera på årets kräftskiva, kan ju knappast bli lika skoj). Lördagens första aktivitet var Geocaching - Skattjakt för vuxna. Något som Annika och Anders börjat syssla med. Ganska trevligt, jag har hört mycket om det (även kollegor på jobbet som brinner för detta) men som sagt aldrig riktigt testat själv så det var en rolig aktivitet! Våra sammankomster har för övrigt en tenden att alltid innehålla någon form av skattjakt. Jag anar ett tema....härligt!

För er som inte alls vet vad Geocaching är kommer här en kort förklaring:
Geocaching är en sport för alla som äger en bärbar GPS-enhet. Man kanske kan kalla det för en modern version av gömma nyckeln eller skattjakt. Någon gömmer en burk eller liknande någonstans, med en loggbok och en penna som viktigaste innehåll. Sedan publicerar man så noggranna koordinater som möjligt, ibland tillsammans med ledtrådar, på en webbplats på Internet. Intresserade kan sedan leta upp geocachen och anteckna sig i loggboken. Man kan ta ett föremål från cachen, men bara om man lämnar ett nytt.

Geocaching är ett sammansatt amerikanskt ord som består av GEO från det grekiska geo som betyder jord, mark och CACHING från det engelska ordet cache som betyder gömställe, gömd proviant.

Geocaching som aktivitet startade i USA i maj 2000 och du kan finna cacher över hela världen. Vill du prova Geocaching ska du först registrera dig på på den officiella hemsidan och då får du tillgång till koordinaterna till alla cacher och kan ge dig ut på jakt efter din första cache! Du kan även läsa mer på Geocaching i Sverige.

Bara i Jönköpingsregionen finns det en rad olika cacher:

Efter letande av cache i Hagaparken satt en fika på Trädgårdscafét vid Fjärilshuset inte fel. Svårt att välja bara med så många läckerheter. Visade sig vara ett poppis ställe att hänga på med sina barn också. Ljudnivån var, hur ska jag uttrycka det, minst sagt hög :) Gott var fikat iaf och efter det var vi redo för ännu en cache!
Lördagen bjöd även på läckra grekiska grillspett grillade över kolgrill (på en restaurang i Solna) och en 3-kamp på ett ställe som heter Ballbreaker på Kungsholmen. Tydligen är Shuffleboard något jag har talang för...who knew?! :P

Inlägget med länkar till andra "dagens foto" bloggare hittar du HÄR

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Verkar som om helgen har varit bra. Har hört talas om det där med Geocaching, men aldrig träffat ngn som testat det. Skoj!

2009-03-23 @ 00:50:40
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0