Maskros som inspiration



Maskrosen känns som om den varit en populär inspirationskälla när det gäller belysning de senaste åren. I det här inlägget har jag lyft fram tre varianter, från budget till lyx. Vilken är din favorit? (Om du slipper tänka på prislappen och bara ser till designen).

PS Maskros från IKEA
Formgivare: Marcus Arvonen
År: 2009
Dimension: Ø 80cm
Material: Papper & plast
Pris: 799 kr

Dandelion från Mooi
Formgivare; Richard Hutten
År: 2004
Dimension: 55x80cm (hxØ)
Material: Laserskuren aluminium
Pris: ca 19 000 kr

Dandelion från holländska OOOMS
Formgivare: Guido Ooms och  Karin van Lieshout
År: Okänd
Dimension: Ø 60cm
Material: 2600 stycken "kattstrypare"/buntband
Pris: Okänd men jag skulle gissa att den ligger åt det dyrare hållet.

Själv är jag inget stort fan av IKEA:s Maskros (som är den enda av de tre jag sett i verkligheten), jag tycker den känns för billig. Gillar verkligen skuggspelet på Moois variant och OOOMS ser väldigt läcker ut den med. Den ger det där lätta intrycket som nästan får en att tro att den kommer spridas iväg som en överblommad maskros när man blåser på den. Svårt att få en riktigt uppfattning när man inte sett dem i verkligeheten bara.

Kommentarer
Postat av: Anna G

Det finns mängder av det även i tyg och kuddar. Kommer snart upp i min lägenhet;)

2010-02-27 @ 20:42:17
URL: http://xante.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0