Kunglig eldstad

Jag har tidigare berättat om silverbesticken som vår prins designade för MEMA/GAB förra året- HÄR. (De har för övrigt gjort succe och sålt för 5 miljoner kronor och serien utökas nu med förrättsbestik och en tårtspade.)

Nu uppmärksammas åter Carl Philip Bernadotte då hans eldskärmen CPB 2101 idag premiärvisas. Eldskärmen föreställer slottet Tre Kronor och är tillverkad i 90% återvunnet gjutjärn dekorerat med mässingsdetaljer. Med tanke på ödet som slottet gick till mötes den 6 maj 1697 då hela byggnaden förstördes i en slottsbrand blir ju eldskärmen nästan likt en teaterkuliss.

Slottet brinner


Klicka för bild i större format

Pjäsen väger hela 12 kg och är 60 cm lång och varje skärm tar tre dagar att färdigställa. Eldskärmen säljs exklusivt av Svenskt Tenn och finns i butik från och med imorgon, den 25 mars. Priset, det ligger på nätta 13 500 kr.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag får nog behålla den jag har. Ett något nättare format och något billigare.

2010-03-24 @ 16:03:55

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0