2008 års olympiska fackla

Ok, jag hittar en del udda saker när jag surfar inredning. Men nu mitt i julbloggandet kände jag vilken designabstinens jag hade och jag var bara tvungen att blogga lite om vanlig hederlig icke-julig design. När jag var fullt uppe i mitt surfande dök jag på designen av den olympiska facklan till sommar OS i Beijing nästa år. Vilken skönhet! Måste ju bara dela med mig till er också.

image637

Designen står Lenovo, som normalt sett gör datorer, för. Man kan ju undra hur de fick det här uppdraget. 10 månader tog det i alla fall för dem att komma fram till slutresultatet. De ville att facklans skulle få ett naturligt kinesiskt formspråk och slutresultatet blev alltså "The cloud of promises". Uppifrån ser den ut som en ihoprullad pergamentsrulle och mönstret påminner om det som återfinns i kinesisk konst. Facklan är i klarröd lack med gulddetaljer, färger som traditionellt i Kina symboliserar tur och kunglighet. Dessutom är det den lättaste facklan som någonsin gjorts med sina 2 lbs ( ung. 907g).

image641

One world, one dream


Den olympiska facklan på börjar sin resa till Beijing den 21 mars 2008. Fackelvägen kommer att bli den längsta i den olympiska historien. Resan, som kommer att ta 145 dagar, avslutas när elden når sitt mål i Beijing den 8 augusti under den redan mycket omtalade invigningsceremonin. En ambitiös resa där facklan ska passera 28 utländska städer, 5 kontinenter och 70 kinesiska städer. Den ska också klättra över världens högsta topp, nämligen Mount Everest! För att det ska vara möjligt förbättras vägen till Mount Everest på den Tibetanska sidan så att man kan göra resan till världens högsta berg något lättare för bärarna av den olympiska elden. Projektet innebär att man kommer tjära de redan 108 kilometerna oasfalterad väg upp till foten av berget. Man räknar med att det kommer ta ungefär fyra månader att genomföra. Vad gör man inte för sporten! Tur att det inte är bara en person som ska springa omkring med facklan utan 15 000 atleter och människor från hela världen som ska hjälpas åt med att transportera elden.


Typ såhär ska den färdas facklan...ingen logik alls.
Klicka för större bild.

Nu måste ni nog anses vara välinformerade om OS-facklan :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0