Julseder del 15 - Lutfisk


image612

Lutfisk är en maträtt som består av fisk som först varit torkad, sedan lagd i lut, sedan blötlagd för att till sist kokas. Proceduren från det att man lägger fisken i lut tills det att man har fisken på matbordet tar över två veckor. Fisken avlutas genom att den i några dygn får ligga i kallt vatten, som byts en gång per dygn. Om den inte har avlutats tillräckligt får lutfisk en egenartad, genomskinlig lyster och en dallrande konsistens. Den främsta orsaken till att många inte gillar lutfisk, torde vara att de har serverats dåligt avlutad fisk, som alltså har en geléaktig konsistens. Dåligt avlutad fisk krymper åtskilligt vid kokningen, och är den riktigt dåligt avlutad försvinner den helt: det finns bara spad kvar.


I dag äter man oftast lutfisk kring jul, även om Lutfiskens Dag råkar vara fredagen före Alla Helgons Dag. Förr gällde det att lutfisk var speciell högtidsmat, och den serverades alltså gärna till påsk, midsommar och vid begravningar. I Sverige brukar tillbehören vara: kokt potatis, bechamelsås, i Skåne senapssås, i vissa landsändar kokta gröna ärter, på andra håll söt senap, salt, kryddpeppar och svartpeppar. Överbliven fisk och sås kan följande dag stuvas tillsammans och serveras med stekt potatis som tillbehör. I Norge är de klassiska tillbehören: riven pepparrot, skirat smör, kallt smör eller flott, stekta bacontärningar, puré på gula eller gröna ärter, kokt mandelpotatis och getmesost, som är riven eller hyvlad.


Här hos oss tror jag besämt den brukar intas med kokt potatis, gröna ärtor och fläskflott eller vit sås. Jag vet inte så noga för jag brukar inte delta i lutfiskätandet. Äter du denna "smarriga" rätt? :P

För att dränera lutfisken så mycket som möjligt, sedan den tagits upp från kokvattnet, lägger man den i en skål, som klätts invändigt med en till flera lager hopvikt bomullsduk (fast hemma hos oss kör vi med världens bästa Tupperware burk). Fiskspad kan generellt användas som spädning vid såskokning, men kokvattnet efter lutfisk duger ej till detta; det kastas bort.


Årets lutfiskprognos lyder
Kvaliteten på årets lutfisk uppges vara hög. Fisket av långa, råvaran till svensk lutfisk, sker numera med moderna, norska båtar väl rustade att ta hand om och behandla fisken på bästa sätt. Det betyder bl a att bara den sist fångade långan torkas för den svenska marknaden, den fryses aldrig. Torkningen av långan i Norge eller Sverige är dessutom inte längre beroende av vädret för huvudparten av fisken. Minst 90 % torkas inomhus, en metod som ger ett garanterat bra resultat. Oavsett väder och vind.


Tips om nya och klassiska recept med lutfisk, mer information om lutfiskens histora - helt enkelt allt du kan tänkas behöva veta om lutfisk - finner du här!


Tillägg
Ojoj, hur kunde jag ha missat att det finns en lutfiskfabrik mitt i min hemstad Karlshamn, där jag ju faktiskt bor just nu. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt och tackar syster för påminnelsen så jag slipper skämmas. Den Goda Lutfisken AB har även de mer information om lutfiskrecept och historik på sin hemsida.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hur kan du skriva om denna otäcka fisk utan att nämna Karlshamns stolthet. Lutfiskfabriken! http://www.dgl.se/

Skäms på dig! :p

2007-12-17 @ 16:20:27
URL: http://emmasjidder.blogg.se
Postat av: Ica (Tomtens Dotter)

Haha jag gillar din formulering: "I Sverige brukar tillbehören vara: kokt potatis, bechamelsås, i Skåne senapssås"
:-)

2007-12-17 @ 22:15:35
URL: http://tomtensdotter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0