Norge i ett nötskal

Så var man hemma på riktigt och ett bättre bemötande än det jag fick av Pollux på flygplatsen kan man inte önska. Han blev alldeles tosig och jätte jätteglad! Jag hade saknat honom med så det var ömsesidigt. Fast jag hoppade inte jämfota rakt upp i luften och slickade honom i ansiktet :P

Nova återkommer först imorgon. Hon har det så bra hos sin kattvakt att hon inte vill komma hem ;) Skämt och sido, Vincents (hennes nya kattkompis) husse är inte hemma och hans matte ska jobba natt så de tyckte det skulle vara taskigt att jag hämtade Nova och han blev helt ensam ikväll och det kan man ju förstå. Så hon får sova där tills imorgon. De har tydligen funnit varandra ordentligt, sover tillsammans och busar och står i. Skoj! Hon kanske skulle ha en liten kattkompis....

Här kommer semestern sammanfattad i några bilder. Skriver mer lite senare tror jag. Börjar med en karta över Norge så de som inte är så hemma med dess geografi även vet var vi har varit.

image137

Resrutten var enligt följande: Linköping (1) - Stenungsund (2) övernattning - Oslo (3) övernattning - Bergen (5) via Hardangervidda (4) övernattning 2 nätter - Oslo (3) via Haugesund (6) övernattning - Linköping (1) via besök hos "svärföräldrarna" i Askersund. Totalt en ressträcka på 219 mil!

Oslo

image112

Klicka på bilderna nedan för att se dem i större format.



Resan Oslo-Bergen via Hardangervidda

image128


Klicka på bilderna nedan för att se dem i större format.

Bergen

image119

Klicka på bilderna nedan för att se dem i större format.



Semestern sammanfattad i tummen upp respektive ner följer nedan.

Tummen upp:
- Otroligt vacker och pampig natur
- Trevliga norrmän (en annan sida en den jag såg hos detta folk förra året som receptionist på campingen)
- Roliga slingriga vägar
- Massa tunnlar (vi började räkna och kom upp i 75 st till slut varav den längsta var 7810 m lång!)
- En supergo pojkvän som är generös och servar en fattig student med en mysig semester ;)
- Vandrarhemmet "Anker Hostel" i centrala Oslo
- Gästvänliga kompisar som man kan bjuda in sig till på vägen till Norge och bli bjuden på middag och riktig lyxfrukost - Tack Annika och Anders för att vi fick titta förbi. Var så trevligt sååå!

Tummen ner:

- Dyrt - en fika med två latte och varsin muffins i Oslo gick på 121 NOK (!)
- Bomstationer (betalstationer där de tyckte att det var lämpligt att ta betalt för att man skulle få köra i ex en tunnel eller över en bro)
- Galna norrmän som inte kan köra bil
- Förkylningar under semestern
- Dålig vägskyltning (hur svårt kan det vara att skylta i en rondell?!)
- Hällregn på semestern
- Vandrarhemmet "Crowded House" i Bergen

Imorgon blir det tillbaka till verkligheten igen. Jobb ,åndag-söndag...kan bli lite segt och jobbigt kan jag tro. Men det är bara 2 veckor kvar nu. Flytt och allt närmar sig med stormsteg. Nu ska jag iaf gosa med vovven min.

Kram och hej!


Tillägg kl 20.15
*gruff* följt av många fula ord blev det när jag skulle ta bilen och köra till affären. Det sket sig big time skulle man milt kunna säga. Batteriet var totalt urladdat så jag kom ingenstans. Och inte var det någon hemma med startkablar som kunde hjälpa mig heller. Förstår inte riktigt hur det kunnat hända på en vecka heller. Aldrig hänt innan inte för mamma heller trots att hon låtit den stå lika länge ibland. Dessutom hade grunkan - som öppnar centrallåset sådär utan att man sätter nyckeln i låset ni vet - tydligen lagt av. Märkligt för allt funkade ju innan jag for. *mer gruff*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0