Julseder del 6 - Pepparkakshus

Denna gång tänkte jag skriva om en tradition som verkligen hör julen till - pepparkakshus! Tror nästan alla familjer någon gång har bakat ett pepparkakshus om det så bara har varit de färdiga byggsatserna man kan köpa i affären och bara sätta ihop och dekorera. När jag var liten bakade vi ofta pepparkakshus men på senare år har det inte blivit varje år. När jag bodde i korridor i Luleå så bakade vi pepparkakshus med Simpsons tema flera år i rad. Riktigt skoj och mysigt!

Som så många andra av dagens jultraditioner så kommer seden att baka pepparkakshus ursprungligen från Tyskland. En sed som numera spritt sig över hela världen. Det började på slutet av 1800-talet i och med Bröderna Grimms saga om Hans och Greta och häxan i pepparkakshuset.

image522

Arkitekturmuseet i Stockholm har varje år sedan 1990 en pepparkakshustävling med ett givet tema. Årets tema är Metropol. Vem som helst får deltaga och baka ett pepparkakshus enligt temat. Det delsa ut pris i flera kategorier: ett för bagare och arkitekter, ett för barn upp till 12 år, ett för alla andra som backar "icke hus" och ett för alla andra som bakar hus. En mycket trevlig liten tradition tycker jag. Kanske just du ska sätta igång och baka och deltaga? I så fall måste du lämna in ditt bidrag senast den 2 december. Pepparkakshusen visas sedan på museet från den 4 december till 6 januari 2008.

För er som inte vill vara med och tävla så har Arkitekturmuseet lagt upp en mall på ett hus som man kan skriva ut och baka där hemma. Mallen hittar du här.

Här kommer ett recept på deg till pepparkakshus om du vill baka ditt egna.

Ingredienser:
250 gram margarin
2 dl ljus sirap
4 dl socker
2 msk kanel
knappt 1 msk mald kardemumma
1 msk malda kryddnejlikor
1 tsk mald ingefära
2 dl vatten
1 msk bikarbonat
13 dl vetemjöl + mjöl till utbakningen

Så gör du:
Smält margarinet tillsammans med sirapen i en kastrull. Lägg sockret tillsammans med kryddorna i en bunke. Slå över fettet med sirapen och rör om väl. Häll i vattnet och rör om igen. Låt blandningen svalna till rumstemperatur. Blanda mjöl med bikarbonat och rör ner i smeten. Arbeta ihop till en lös deg med trägaffel eller hushållsassistent. Låt degen vila svalt i ett till två dygn. Degen kavlas till 3 mm tjocklek och gräddas i ugnen i 175 graders värme i 5 till 20 minuter beroende på delarnas storlek. Montera med smält socker. Kristyr att dekorera med: 2 dl siktat florsocker blandas med 1/2 äggvita och 2-3 droppar ättikssprit.

Receptet kommer från Eva Granes och Ylva Normans bok ?Pepparkakshus? (Byggförlaget 1998).

Jag blir helt fascinerad vad man kan göra med bara pepparkaksdeg. Titta bara på dessa underbar skapelsena. För att komma till källsidan där jag hittat respektive bild är det bara att klicka på bilden.

image523

image525

18 foot hög dvs ca 5,5 m (!)

image526

image527

Det här underbara exemplaret av ett sådant fann jag via Tomtens dotters blogg. Det här hämtat från boken "The Gingerbread Book" från 1984 skriven av Allen D. Bragdon (ISBN 0-916410-08-0). Tack för tipset, hoppas det är ok att jag har med det här med.

image524

För er som gärna har ett pepparkakshus men inte vill göra ett nytt varje år är kanske ett i keramik ett förslag. :)

Jag blev ganska sugen på att göra ett pepparkakshus bara av att skriva det här inlägget. Får se om det finns tid till det framöver. Om det blir ett så kommer jag givetvis att visa det här i bloggen och det kommer definitivt inte vara i klass med de jag visat här idag *skratt*.

Lycka till med era pepparkakshus!

Kram

Kommentarer
Postat av: kattis

Åh nu vill jag börja baka pepparkakshus! I år ska jag nog försöka mig på ett mer avancerat hus :P

2007-11-22 @ 13:57:07
URL: http://tummelisas.blogg.se
Postat av: Tomtens Dotter

Helt okej att du tog med det (det är ju bara kul!!), men en liten korrigering: jag tror att fotot är på ett hus av riktig pepparkaka, inte av keramik :-)
Men visst är idén fiffig?

2007-11-22 @ 19:36:36
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Syster Yster

VIlka schyssta pepparkakshus du har hittat. :)
Riktigt engagerat. Skoj!
*puss å kram*

2007-11-22 @ 23:40:35
URL: http://www.emmasjidder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0