Julseder del 7 - Lisa Larson

image540
För mig är julen eller kanske mer adventstiden djupt förknippad med designern Lisa Larsons Adventsbarn från 1978. Både min mamma och min mormor har varje år satt fram dessa Rörstrandsfigurer. En för varje advent! Jag äger ingen uppsättning själv men skulle hemskt gärna vilja ha dem. Tyvärr är de ju ganska dyra.

image528
Lisa Larson, en av landets mest kända och omtyckta keramiker, föddes 1931 i Härlunda, i Småland. Som 18-åring började hon sina studier på keramiklinjen vid Slöjdföreningens skola i Göteborg - idag Högskolan för Design och Konsthantverk - där hon tog sin examen 1954. Från 1954 till 1980 arbetade Lisa Larson som formgivare hos Gustavsberg. 1966 var hon gästelev för Peter Voulkos vid Berkeley University i Californien. Därefter har hon frilansat bland annat för Rosenthal Studio i Bayern, Goebel Porzellan Nürnberg, Höganäs, Åhléns, KF, Duka, Skrufs Glasbruk och Jie-keramik. Hon har verkligen hunnit med mycket den här kvinnan och hon har gjort mycket annat än just adventsbarnen som är fina. Här kommer några exempel.

image530

image531
Katten Mia i olika storlekar

image532
Stor Bulldogg ur serien Kennel från 1972

image533
Ur serien Fenix

image534
Ägghöna och äggkopp

image536

image538
Charlotta och Johanna ur en serie med kvinnofigurer som Lisa gjorde i slutet av 1950-talet

image539
Eftersom jag skrev om Astrid häromdagen så avslutar jag med Lisas Pippi Långstrump figur som var mycket uppskattad av Astrid Lindgren själv. Det är också en av de mest eftertraktade Lisa Larsson figurerna på antikmarknaden idag.

Sedan 1992 är hon tillbaka i Gustavsberg som konstnärlig ledare och designer för Keramikstudion. Lisa Larson är representerad på bl.a. Nationalmuseum i Stockholm och många andra nordiska museer. Utomlands har hon ställt ut i St. Louis, Düsseldorf, Hamburg, Amsterdan, London, Genéve, München, Köpenhamn, Faenza, Köln, Tokyo och man kan hitta hennes verk på museer i Wien, Faenza, Washington och Kyoto. Lisa Larson har gjort konstnärliga gestaltningar i offentlig miljö i Lundbyskolan och Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg, Bergshamraskolan i Solna, Nacka Sjukhus, Stornorrfors Kraftverk mm.

Vill du läsa mer om Lisa Larsons konstnärskarriär så har Gisela Eronn skrivit en bok om henne som heter Lisa Larson - bland änglar och lejon som utkom 2005. Endast 126 kr i kartonnage på Bokus. Kanske en julklapp till någon intresserad?

Källor:
Rörstrand
Keramikstudion Gustavsberg

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

mmm... gillar oxå adventsbarnen... :) Tomtefamiljen var oxå söt. kan inte minnas att jag sett dem dock.
Å katterna var sådär feta å goa. :)

2007-11-24 @ 21:33:07

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0