Julseder del 8 - Årets julvärd

Jag säger bara:

Jul i rutan = Arne Weise

image539
Arne Weise - julvärd 1972-2002

Ja det var ju sant i 30 år men sedan 2003 är det ju inte riktigt så. Andra kändisar har fått denna prestigefyllda uppgift. Ett bra initativ tycker jag att det är att det väljs en ny kändis varje år. För ingen hade nog kunnat ta vid efter Arne år efter år och blivit lika uppskattad.

Efterföljarna till Arne Weise har varit följande. (klicka på bilderna för att se dem i större format)

2006 - Ingvar Oldsberg

2005 - Blossom Tainton-Lindquist

2004 - Ernst Kirchsteiger

2003 - Lotta Bromé


Det fanns faktiskt en julvärd även innan Arne Wiese även om det kanske inte känns så. 1959-1971 var SVT:s stående julvärd Bengt Feldreich.








Men åter till det som kanske är mest intressant. Vem blir det i år? Den som efter en tradition fastlagd av Arne Weise tänder ett juleljus och sänder några vackra ord några minuter i tre på eftermiddagen innan Kalle Anka drar i gång. Det är ett hedersuppdrag med en klar baksida. Svårt att fira jul med familjen samtidigt som man sitter i TV-rutan hela kvällen. Den 20 november tillkännagavs det och den som skriver in sig i TV-historien och blir 2007 års julvärd är.....

*trumvirvel*


ANNE LUNDBERG

image538

Min första reaktion var faktiskt. Vem är det? Men nu vet jag och det tänkte jag dela med mig av till er andra där ute som kanske inte heller har en aning så ni slipper stå och se ut som frågetecken om det skulle komma upp. :)

Anne har tidigare jobbat som reporter på Rapport och som programledare för flera SVT-program. Mest känd är hon nog som programledare för Antikrundan på SVT (fast inte så känd kanske eftersom jag inte hade en aning).

? Jag hoppas jag kommer att bli en varm, glad och trevlig julvärd, säger Anne. Och på frågan om hur det känns att jämföras med Arne Weise (för det gör ju alla julvärdar om vi ska vara ärliga) så svarar hon:? Han var väldigt trygg. Väldigt folkkär. Han var julen personifierad och det kommer ingen av oss andra julvärdar att bli. Vi sitter ju bara ett år. Arne Weise kommer alltid att vara julens julvärd för mig, om jag ska vara helt ärlig.

En sund inställning tycker jag. Ska bli kul att se hur det går på julafton.

Kommentarer
Postat av: Emma

Bengt Feldreich? Är inte det Benjamin Syrsas kompanjon som sjunger den där låten i slutet?

Ang Anne Lundberg. Måste säg att jag inte kände igen namnet, kände igen bilden, men kunde inte placera in människan till ett visst program. Måste ha sett henne på antikrundan nån gång.

kram

2007-11-26 @ 19:54:06
URL: http://emmasjidder.blogg.se
Postat av: Elin & Tipp

Jag visste inte heller vem hon var när jag hörde namnet.. Men när jag såg bilden så ringde det en klocka för mig med, om än långt bak i bakhuvudet. :P Och Arne Weise kommer alltid vara jul för mig!
Kram

2007-11-26 @ 22:23:01
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: Linda

Ok.. tur du förklarade vem hon var.. jag hade heller ingen aning...

Vi ser inget annat än kalle anka på julafton, så vem som är julvärd är inte så viktigt. Vi kollar bara precis när ljuset tänds. Men det är mysigt, en viktig tradition!

2007-12-03 @ 09:58:13
URL: http://lindawashere.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0