Julseder del 9 - Jenny Nyström

Jenny Nyström är i sig ingen sed det förstår ni ju alla men för mig (och säkert många med mig) så är hon starkt förknippad med julen. Hennes porslinsfigurer har hela min uppväxt funnits omkring mig då min mormor länge samlat på dessa.

Jenny Nyström 1854-1946, är mest känd som konstnärlig mamma till den svenske julklappsutdelande jultomten. Hon målade och tecknade tusentals tomtar och hennes bild av tomten präglar än idag vårt vår syn på tomten och på julfirandet. På hennes bilder är tomten främst julklappsutdelare och avbildas gärna tillsammans med olika djur. Dels de djur som man kunde förvänta sig att hitta tillsammans med tomten i juletid som get, gris, häst och katt, men ibland exotiska djur som kameler och elefanter.



Bilden ?http://www.blessingscornucopia.com/heathenryheathenasatrutrothscandinaviantomteprotectingthefarm.jpg? kan inte visas, då den innehåller fel.


Tomten använder en rad olika färdmedel när han kommer med julklapparna; kälke, släde, tåg, luftballong, flygplan med mera. Även om Jennys bilder gått ut i jätteupplagor under de senaste hundra åren, får vi aldrig nog av dem, utan varje år kommer de igen dessa roliga, charmiga och nostalgiska bilder.

http://www.gamlepostkort.dk/jul46.jpg

På Kalmar läns museum, som genom arv är rättshavare till Jenny Nyströms produktion och efterlämnade verk, finns en permanent utställning om denna Kalmarflicka och hennes konst. Där visas prov på hennes rika produktion av akademiskt måleri från såväl Sverige som Frankrike, på hennes porträttkonst och mycket av hennes omfattande illustrationer för tidningar och böcker och kort av alla de slag. Jenny Nyström målade också barnbilder, med verklig inlevelse och kärlek till dem. Hon trodde själv att hon kunde skildra barnens miljöer på detta sätt, på grund av att hon alltid kom ihåg sin lyckliga barndom i den idylliska lilla staden Kalmar.


Bilden ?http://www.kalmarlansmuseum.se/site/utstallning/img/uts_jen_jenku.jpg? kan inte visas, då den innehåller fel.

image516

Efter de bilder som Jenny Nyström tecknade och målade har porslinstomtar i finaste porslin modellerats fram. De är handmålade i riktigt gammaldags julfärger och här hittar vi tomten i en rad olika situationer. Porslinsfigurena har funnits i ett tjugotal år, det har tillkommit några nya figurer varje år.


Tomte - beställningsnummer 31 15 05

Tomte - beställningsnummer 31 15 01

Tomte - beställningsnummer 31 17 04



Källor:

Kalmar Läns Museum

Kommentarer
Postat av: Elin & Tipp

Såna har ju jag med! Så roligt. hihi
Kram

2007-11-28 @ 20:39:45
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: Anonym

Äääälskar Jenny Nystöm tomtar. :)

2007-11-29 @ 00:07:48
Postat av: Lisa

Jenny Nyström, det är bara att tacka och ta emot. Fast jag tror getabocken är Bauer...

2011-10-25 @ 13:56:02

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0