Supergod müsli!

Tänkte bara tipsa om en supergod och nyttig müsli som du gör själv på under halvtimmen. Jag testade häromdagen och tycker det är hur gott som helst på morgonfilen. Lite konstigheter att köpa in första gången kanske, vi hade iaf inte allt detta hemma i skafferiet, men sen kan man ju göra i flera omgångar innan det tar slut :)

5 dl rågflingor
5 dl dinkelflingor eller fiberberikade havregryn
1 dl havrekli
1 dl vetegroddar
1 dl krossade linfrön
1 dl solroskärnor
1 dl grovhackad sötmandel
Kanel
Kardemumma
4 msk rapsolja
ca 1 dl vatten
ca 3 msk Acacia-honung för att få lite sötma (jag körde vanlig honung och det funkade hur bra som helst)

 

Ta fram en stor plåt som har lite djup. Blanda ihop alla ingredienser förutom kanel, kardemumma, rapsolja och vatten. Pudra över rikligt med kanel och lite kardemumma. Ringla över rapsoljan, honungen, droppa över vattnet och arbeta samman muslin.

Rosta i ugnen på 175° i ca 20 min. Tillsätt gärna torkade aprikoser klippta i småbitar eller lite russin. Förvara i glasburk med tättslutande lock.

 

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0