Bratsens paradis...




...ja, ungefär så kan man sammanfatta Gotland. Kom hem från en veckas njutbar semester som bjudit på sightseeing, massor med sol (i kontrast till föregående vecka i fjällen), bad och avkoppling. Men jag skulle nog gissa att minst 90% av alla turister på Gotland kommer från Sthlm. Och inte så få av dem är ganska stroppiga (no offence alla stockholmare där ute) :P Men som sagt, Gotland vann mitt hjärta och jag vill definitivt återkomma. Nästa gång tror jag att jag satsar mer på party och sol bara för nu har jag ju varit kulturell och sett en massa. Helt klart värt det men utelivet testade jag ju inte riktigt på under den här semestern med MamBo. Helst skulle jag åka tillbaka med en gång eftersom Jönköping endast bjuder på massor med regn (ungefär som veckan i fjällen). Lite solbränna har jag iaf lyckats skaffa mig så jag ska inte klaga. Känns fräscht!

Under veckan har vi hunnit med att besöka alla delar av Gotland från Hoburgen i söder till Fårö i norr. Vi har absolut inte sett allt det finns att se men vi har sett mycket och besökt många fina platser. Någon lång reseredogörelse likt den för fjällvandringen orkar jag nog inte bjuda på men jag sammanfattar resan med bilder. (Alla små bilder går att klicka på för att se dem i större format.)

Högklint naturreservat


:
Vy från Högklint, strax söder om Visby.





Fiskelägena Gnisvärd (söder om Visby) och Helgumannen (Fårö)


Hoburgen (Gotlands sydspets)



Den mytomspunna Hoburgsgubben



Visby


En av många bilder på ringmuren. Ska inte trötta ut er med fler ;)






Guidade sightseeing tåg fanns det naturligtvis och vi var tvungna att testa.


Visby har många fina och mysiga gränder och rosor växer det överallt.


Vi hann även få lite sann medeltidskänsla då vi en kväll besökte Tornerspelen på Strandgärdet i Visby. En annorlunda och underhållande kväll.

Fårö



Uppflugen på en rauk vid Digerhuvud, Sveriges största raukområde.




Pollux på den vackra sanddyn Ulla Hau.


Väldigt mysig stor strand vid Sudersand, i DN nyligen utsedd till världens näst bästa :) En av de finaste på Gotland är den iaf om inte annat. Tyvärr hade vi inte möjlighet att bada där.


Solhaga Camping på Fårö...visst känns skylten väldigt "70-tals camping"?!

Hela veckan njöt vi av vackra romantiska solnedgångar (synd att jag inte hade en käresta att njuta av dem tillsammans med bara)



Vackert rosa himmel vid Ljugarns strand.



Solnedgång vid Hoburgen. De svarta prickarna är mygg :)




En dramatisk solnedgång vid Norderstrand i Visby. Molnet gav en så cool spegling i vattnet (tyvärr blev bilden lite mörk bara)

Shoppade givetvis lite också, ingen semester är ju fulländad utan sin beskärda del shopping. Köpte lite kläder (2 par shorts, en kjol och en tröja) på en outlet i Hemse (ladan) kan vara värt ett besök om ni är i närheten. Dessutom köpte jag örhängen och en ring i röd korall plus ett bärnstensarmband på medeltidsmarknaden som var i anslutning till tornerspelen. På Ebbes i Sudersand på Fårö inhandlade jag en svart skinnjacka som jag är otroligt KÄR i! Och på Krusmyntagården strax norr om Visby blev det lite te och kryddor inköpta. Provdruckit mitt kärlekste idag och det var jättegott!


Det var allt jag hade att bjuda på för idag. Var svårt att välja ut vilka bilder jag skulle ta med, tog över 300 st och många blev faktiskt riktigt bra. Börjar lära mig min kamera mer och mer så färre bilder blir ofokuserade och konstiga. Försökte mig även på att skapa lite spännande bilder med lite kluriga motiv inte bara ta korten rakt av. Kanske lärt mig något från alla mina fototidningar jag har läst :) Är på det hela taget nöjd med min kamera föresten, den duger bra i väntan på mina drömmars systemkamera.


Kram och hej!

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad många härliga bilder! Det ser rätt underbart ut!

2008-08-02 @ 22:19:27
Postat av: Magnus

Himla fint såg det ut att vara. :)

2008-08-03 @ 13:46:35
Postat av: Syster Yster

Jag är DEFINITIVT på en "systrarna Nordstedt gör Gotland osäkert resa" med paty och sol. :) Hade varit superskoj. Riktigt fina bilder, ser så härligt ut. :) Bos skinnjacka var supersnygg, så det antar jag att din oxå är. Jag vill oxå ha en skinnjacka!!! Jättegärna! Gillade mina örhängen jättemycket. :) Snygg ringen var.

Puss på Kram

2008-08-03 @ 16:38:19
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Lillasyster

...vänatar med spänning på recensioner av kaffebryggaren. :)

2008-08-03 @ 16:39:07
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Elin & Tipp

Verkar som om du har haft mysiga semestrar, både i fjällen och på Gotland :) Och härliga bilder!!

Kram!

2008-08-04 @ 18:11:28
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: Emma

Nä så smal du har blitt... Du har nog tappat litt...

2008-08-05 @ 14:27:12
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0