Digitala skärmaskiner del 1 - QuicKutz Silhouette

image814
Med anledning av nyheterna Anna delade med sig av idag börjar jag en liten serie om digitala skärmaskiner då jag länge drömt om att äga en sådan. Att kunna skriva ut i alla fonter som jag har på datorn låter väldigt lockande. Vilken variation man kan få! Först ut är QuicKutz Silhouette som jag trånat efter ett tag (fast nu har jag insett att det faktiskt finns en hel del andra alternativ).

På QK svenska och den officiella hemsidan hittade jag följande information:
Med QuicKutz Silhouette, som kopplas till din dator, kan man skära ut digitala figurer och alla true type fonter (typsnitt) som är installerade på din dator. Möjligheterna är enorma!
  • Figurerna du skär ut kan vara i storleksordning 1/4 " (ca 6 mm) - 8" (ca 20 cm).
  • Vid köpet medföljer en skärmatta, en kniv med tre olika skärhuvuden samt 50 olika digitala figurer att skära ut.
  • Det går att skära ut i bland annat vinyl, vellum, cardstock och papper upp till 0.3 mm tjocklek. Man får aldrig skära chipboard i maskinen även om den går under den maxiamala tjockleken.

En recension av maskinen hittar du på Scrappiz.se (mycket bra sida btw) och en steg för steg guide hur det går till hittar du HÄR. Ytterligare en recension hittade jag på SWE Scrapbook. De som har en Silhouette och har skrivit om det på nätet verkar verkligen nöjda. Priset för skönheten är ca 3 300 kr. Låter säkert dyrt särskilt i öron till icke-scrappare. Men med tanke på att ett alfatbete till en manuell stansmaskin kostar ca 1 500 kr så inser man snabbt att man tjänar på det i längden!

QK digitala mallar finner du HÄR. Vet inte om det funkar att använda mallar från andra företag, inte lyckats få klarhet i det.

Har du erfarenhet av att använda Silhouette får du hemskt gärna dela med dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0