Lisa Rinnevuo

Ja, det blir lite fler inredningsinlägg nu. Beror kanske på att jag funderar mycket på vad jag ska ha i min nya lägenhet och nu känns det ännu mer motiverat att skriva om saker jag tycker är vackra. Dit hör definitivt Lisa Rinnevuos tavlor. Definitivt något som drar blicken till väggen. Vem vet....kanske det kan få hänga en litografi av Lisa på någon av mina väggar för ett original har man ju knappast råd med. :P

Här är några exempel lånade från Konst & folk

image816
Little Michael

image817
Mariko

image818
Cheek to cheek

image819
Kimmono

image820
Smilla

image821
Daydream

image822
Perfect day

image823

Ur Elle Interiör:
Sitt första porträtt sålde hon redan 1995 och nu, drygt tio år senare, är hennes konst populärare än någonsin. Lisa arbetar i akryl, olja och tusch och hennes målningar är rättframma, färgstarka och omedelbara. Tung svärta står i bjärt kontrast till klara eller pastelliga kulörer.
- Många säger att de blir glada av min konst, men jag är inte ute efter att få någon speciell reaktion. Det viktiga är att folk blir berörda. I många av hennes verk vindlar textslingor med uppmuntrande budskap: ?Tro på dig själv?, "Finn din egen väg", "Stay pure and simple", "Peace is my favourite state of mind", och Lisa gör också målningar med enbart text. -Jag älskar att skriva lika mycket som att måla, texterna är mina tankar och min livsfilosofi. Jag vill förmedla dem till betraktaren, helt enkelt.

Några av hennes litografier finns tydligen i Luleå på Klassisk Skandinavisk form så jag får nog ta en titt när jag är på besök norröver i mars. Inte ens varit inne i butiken när jag bodde där...usch å fy. Skäms på mig!

Kommentarer
Postat av: Lisbet

Hej!

Om du har varit in på min sida så kanske du har sett att du försvunnit ur mitt länkarkiv. Jag har rensat ur och skapat en ren länksida för papper- och kortmakare så att jag hittar alla de bloggar jag vill besöka.
Nu ligger din länk på en särskild ?min bloggrunda sida? vilket du ser om du tittar in hos mig.
Jag tar mig en stund att surfa runt och samla lite inspiration samtidigt som jag säger detta. Vill inte att du ska tro att jag tagit bort din länk.

Underbara tavlor....

Ha en skön måndag.

2008-02-25 @ 13:05:47
URL: http://digiscrapp.blogspot.com
Postat av: Syster Yster

Me like too. Men det visste du ju redan. :)

2008-02-25 @ 21:47:18
URL: http://emmasjidder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0