Pistillo

Såg ni säsongspremiären på Roomservice på kanal 5 igår? Det gjorde jag och blev helt kär! Lampan som de satte ovanför sängen tyckte jag var urcool. Påminner lite om Janne Kyttänens lampor (som jag skrivit om tidigare) - i ur skenet sprider sig. Inte så jättesnygg att titta på kanske, fast ganska....men grymt fin spridning av ljuset. Titta bara här:

image734
Bild från kanal5.se

image735

Tittade på inköpslistan och såg att den var köpt på R.O.O.M i Stockholm (förståss). Fanns inte på hemsidan och det hade kanske gått lite bättre att hitta den om det hade stått rätt namn (fast den fanns inte där även när jag sökte på rätt namn). Enligt kanal5 skulle den heta Patillio Habitat vilket det visar sig att den inte gör. Gick in på Habitats brittiska hemsida och såg att den i själva verket heter Pistillo och inget annat. Till min besvikelse kostar den dock £419 vilket motsvarar ca 5300 kr. I och för sig väntat att den inte skulle vara billig men riktigt så dyr hade den ju inte behövt vara.

Vetgirig som jag är var jag ju tvungen att gå steget längre. Lampan har inspirerats av en lampa designad av Studio Tetrarch för Valenti, 1969 - Pistillino. Tror inte det är någon som försökt kopiera designklassikern utan det är bara en upphottad version. Orginalet kostar bra mycket mer än den nya versionen när den säljs på auktion så mycket vet jag :).

image738

Vad jag vet är dock att Pistillo gärna skulle få sitta på min vägg! Och att den kommer i en takversion, en väggversion och en som man har på bordet. :) Och att den även finns i en mindre, billigare version och då heter den Pistillino (som orginalet) - men jag gillar den större! Bara att börja spara (eller vara med i Roomservice, lampan har tydligen varit med något tidigare program också).


Lampan finns även att få tag i från Lamplagret i Örebro där den kostar 5 640kr

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Pistillo, blom pistiller. Låter förnuftigt.
Håller med om att den var RIKTIGT SNYGG! :)

2008-01-31 @ 20:15:25
URL: http://emmasjidder.blogg.se
Postat av: Trasselkvast

Håller med om att den inte var så speciell bara som lampa - det är ju just spridningen av ljuset man är ute efter. Och i det var den fantastisk.

2008-01-31 @ 22:31:17
Postat av: carin

Hej!
Kul att du kikade in på min blogg :)
Ja, jag använder photoshop till mina bilder.
Jag kan inte riktigt förklara hur jag får in länkbilderna nu, kanske senare i helgen.
Ha en finfin helg.

2008-02-01 @ 16:32:33
URL: http://cojjoj.blogg.se
Postat av: Mats

Föreslår att du köper pistillo den från
lightinitaly, det gjorde vi! Slutpris med frakt från italien och svensk moms blev ca 3600. Lampan är cool.

2008-02-23 @ 09:20:00

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0