Köksplanering

Att jag ska riva ut mitt kök helt och hållet och sätta in ett nytt är det inget snack om. Jag bara längtar tills jag får råd :) Men tills dess kan man ju fundera och planera. I mitt nuvarande kök finns bänkskivan Virrvarr, ett mönster som under en lång period tillverkades av Perstorp och som blev synonymt med "Perstorpsplattan". Mönstret är designat av Sigvard Bernadotte och just i år, 2008, firar det faktiskt 50 år!


Mönstret Virrvarr togs ur produktion i början av 1990-talet, men återupptogs på grund av efterfrågan 1998, numera av andra tillverkare än Perstorp (tror jag). Mönstret har fått ett uppsving och återfinns nu på en rad produkter på allt från grytunderlägg till lampskärmar, kolla på Sassabrassa.se. Det ger mig genast idéer...tänk ett vitt kök med virrvarrdetaljer på bänkskivor och köksbord (i väntan på ett sånt bord kanske jag ska köpa lite tyg och sy mig en duk till mitt befintiliga bord).....ohhh jag drömmer genast vidare!




Jag tycker som ni förstått att mönstret är väldigt fint och eftersom jag vill ha lite retrostuk över mitt kök med Bumling lampan i borstat stål över matbordet och kanske en fondvägg i tapet med retroinfluenser så skulle det vara snyggt att ha just Virrvarrskivan som bänkskiva. Har fastnat för den här tapeten från Duro

Duro Esplanad 273-01

Här kommer lite bilder på hur köket kan komma att se ut. Suttit och lekt lite i IKEAs köksplaneringsverktyg. Riktigt nöjd, tror det kommer bli toppensnyggt. Och med den versionen jag gjorde idag där jag räknade med helt nya vitvaror landade priset på inte allt för hutlösa knappa 60 000kr. Jo, det är mycket pengar (som jag inte har just nu) men det känns ändå som att jag någongång i framtiden (förhoppningsvis kanske inte allt för långt fram i tiden) kan genomföra det hela.





Ja, sånt har jag sysslat med hela helgen. Varit toppenmysigt att ha Nettan och Maria på besök. Har verkligen saknat er girls! Det var superduper skoj att få skvallra och mysa lite med er och det kändes precis som förr....som Luletiden! Tack för att ni finns. Och det skadar ju som sagt inte att man har gemensamma intressen, inte alla vänner som tycker det är kul att studera inredningstidningar, strosa på IKEA och planera kök som helgaktiviteter. :) Lyckades få hem mina garderobsdörrar och gavlar som ska vara i hallen också. Så nu står de i sovrummet och väntar på att få bli monterade. Hoppas det kommer bli bra när de kommer upp.

På tal om Bernadotte föresten. Finns en bok om Sigvard och hans designer som jag gärna skulle vilja ha: Designprinsen heter den skriven av Tove Gyllenstierna (ISBN 9789137128962)



Nu blir det lite fix inför kommande jobbvecka. Ska verkligen försöka komma i säng i tid ikväll.

Kommentarer
Postat av: Hanna-Sofia

Vi har valt Esplanad till vårt nya sovrum vi flyttar in i i mitten av augusti.

2008-07-02 @ 22:40:19
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Emma

Fint som sammet. :D

2008-07-02 @ 22:57:17
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0