Fåtölj trivia

Har spanat ett tag på rokoko/nyrokoko fåtöljer. Tycker de är så fina och längtat lite efter att ha en sådan i mitt sovrum för lite mysig romantisk touch. Ofta är de klädda i tyg med medaljongmönster, vilket de som känner mig vet, är väldigt Anna. Nog för att jag gillar retrodesign också men jag vill inte ha den känslan överallt. Lagom är bäst! 

Det var i jakten på min drömfåtölj som jag dök på begreppet Emmafåtölj eller Emmastol vilket det nu heter (tack för rättelsen Nisse). Jag hade inte klart för mig tidigare att det var en modell på en fåtölj. Eftersom jag, vetgirig som jag är, var tvungen att ta reda på det så tänkte jag omtänksamt dela med mig av mina nyinhämtade kunskaper.

image864
Bild:  Emmafåtölj från ABC Collection

Nationalencyklopedin förklara:
"Helstoppad fåtölj i nyrokoko med rundad rygg och korta armstöd. Namnet har ovisst ursprung och tycks endast förekomma i Sverige. I ett modereportage från Paris i tidskriften Konst- och Nyhets-Magasin för Medborgare af alla Klasser (1821) används Emma som färgangivelse: "Blonda Damer nyttja Flors-Turbaner af Emma-färg (et slags röd brunt)". Som stolsnamn är termen känd sedan 1830-talet och uppträdde under århundradets andra hälft även i sammansättningarna hopslagsemma, kungsemma och vilemma, ingendera med klarlagd innebörd."

Har hittat en på blocket i gulbrun plysch med medaljongmönster som jag är sugen på. Finns i Jönköpingstrakten och är inte särskilt dyr heller. Så jag hoppas den finns kvar.

Kommentarer
Postat av: nisse

Världen är väldigt liten!
Min mor ringde mig igår och berättade att vi ärvt en Emmastol som hon ville att jag skulle ha i min nya lägenhet... och så skriver du om emmastolen på din blogg... Jag tror det heter Emmastol inte Emmafåtölj!
/nisse

2008-03-22 @ 10:48:35
URL: http://www.ludd.ltu.se/~wizzo/wordpress/
Postat av: Elin & Tipp

Glad påsk till er med! Ja, det är synd att vi inte är där uppe när ni är det. :( Tipp hade gillat att flyga runt i snön med Pollux, det är jag säker på! Nej, här har vi inga mängder snö precis.. I skogen hade vi lite, annars är det grönt.. Men det gör inte mig nåt. ;) Även om det inte hade varit fel med lite snö. :P
Kram från oss!

2008-03-22 @ 22:11:41
URL: http://www.elinochtipp.5min.se
Postat av: söstret

såå Emma. :)

2008-03-23 @ 12:06:39
URL: http://emmasjidder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0