Nedräkning till advent...

Nu är det faktiskt november månad och då är det fullt legitimt att börja botanisera bland utbudet av adventsljusstakar och stjärnor. Därför kommer här ett inlägg med lite fina ljusstakar och stjärnor som är tänkbara alternativ till nytillskott hemma i min lägenhet.  Har som sagt 4 fönster och endast en ljusstake och det förstår ju vem som helst hur bra den ekvationen går ihop :P

Hade hemskt gärna velat ha ljusringen jag hittade förra året och som då fanns både på Ellos och Haléns. Självklart köpte jag den inte då och i år har jag inte lyckats hitta den någonstans. Någon som har sett den?
Men i brist på den så har jag letat i sortimentet och hittat några andra tänkbara kandidater:

Millenium Jul från Lampgustaf  tycker jag är väldigt fin (Nyhet 2008). Den finns i två storlekar - med 5 alternativt 7 st ljus och den kommer i 4 olika färgkombinationer - ek/mässing (på bilden), svart/mattborstad stål, brun/mässing och vit/mattborstad stål. Om det blir den är valet av rum som den ska stå i avgörande för färgvalet.
Stor: bredd 50 cm, pris: ca 800 kr
Liten: bredd 36 cm, pris: ca 700 kr
Från Lampgustaf kommer även den här fina vita pappstjärnan med utstansat mönster - Tahoe. Den kommer i 3 olika storlekar på diametern 50, 80 eller 100 och även som en bordsstjärna på ekfot. Priset ligger från ca 180 kr för den minsta.

Lite annorlunda är Glam, även den från Lampgustaf. Lackerad plåt med prismor och den kommer i svart eller i vitt (Nyhet 2008). Hade passar ypperligt hemma hos mig. Priset landar tyvärr på något hutlösa ca 1300 kr och uppåt. Var går din smärtgräns när det gäller inköp av adventsljusstakar?


Champagnefärgade stjärnserien Lekvad från Markslöjd tycker jag är fin.

En personlig favorit bland ljusstakarna hos Markslöjd är Alvhem. Den är enkel, stilren och väldigt vacker och finns i två utförande, ren aluminiumlook eller kombinerad aluminium/ek. Priset är dock inte riktigt lika tilltalande. Har sett allt från runt 500 kr till över 700 kr så det är kan vara värt att kolla runt på priser så du kan "fynda" ;)

På det romantiska temat har Markslöjd en fin ljusstake som heter Ranelid som kommer i antikvit alternativt antiksvart (Nyhet 2008). Priset på den här ljusstaken vet jag tyvärr inte.
Bland träljusstakarna i Markslöjds sortiment så fastnade jag för Milton. I stilen lite lik Lampgustafs Millenium ovan. Även Milton kommer i två storlekar med antingen 5 eller 7 ljus och finns både i ek och valnöt.
Stor: bredd 41 cm, pris ca 500 kr.
Liten: bredd 38.5 cm, pris ?? kr.

Det var bara ett axplock av vad årets jul har att erbjuda. Återkommer med fler alternativ, har några på lager för den som vill tänka utanför boxen och vara lite mer orginell och annorlunda.

Kommentarer
Postat av: Tomtens Dotter

Du är inte bra för min ekonomi, det märker jag :-)

Var inne på markslöjd idag och har hittat hur mycket som helst...

Håller med om att Alvhem är helt underbar, likaså Ranelid. Men finast är ändå alla snögubbarna...

2008-11-03 @ 22:18:16
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Hanneles jul

Jag har redan köpt ett adventljus :)

2008-11-03 @ 22:47:12
URL: http://hannelesjul.blogspot.com/
Postat av: Tomtens Dotter

Om du kollar in hos mig så ser du vad jag menar med att du inte är bra för min ekonomi...

2008-11-04 @ 23:10:36
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Emma

Gillade inte millenium varianten så mycket.. men annars var det fint. :)

2008-11-05 @ 17:22:47
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0