Bloggdesignhjälp

Tänkte ge en liten kort kort hjälp för er som vill leka lite med designen på er blogg. Här följer lite förklaringar till vad som egentligen står i stilmallen :) Lycka till!



body { Hela bakgrunden - röd i bilden

a { Länkar som finns i inläggen

#wrapper { Den delen som man bygger själva bloggen på, "pappret" - grönaktig i bilden

#header { Den snygga bilden överst - Annas Vardag

#side { Sidkolumnen med länkar och din profilbild

#content { Kolumnen med dina inlägg -röd färg i bilden


h3 { Rubrikerna till inläggen

.navheader { Rubrikerna i sidkolumnen

.nav a { color: #000000; } Länkarna i sidkolumnen

.entrybody { Själva texten i inläggen

.entrymeta { Datumet, tiden, permalinkg, trackbacks som står under inläggen

.entrymeta a { color: #E04201; } Kategorin och antalet kommentarer som står med punkten ovan

.commentheader { Rubriken i kommentarerna, dvs, där den som kommenterars namn står

.commenttext { Själva texten som kommenteras

.commentmeta { Datumet och tiden under kommentarerna

.commentmeta a { color: #809FFF; } Länken till den blogg som nån kommenterar från

.separator { Linjen mellan inläggen

Allting är ganska logiskt.
nav = orientera er till sidkolumnen
entry = orientera er till inläggskolumnen
comment = sidan med kommentarer
meta = den lilla texten med tid och datum
a = länkar

Jag skulle gärna vilja ta åt mig äran själv för min bloggdesign men riktigt så är det inte. Visst jag har själv designat och gjort den helt själv men jag har haft god hjälp av en superbra sida:  Designa din blogg - makes magic happen.

Några tips från nämnda blogg som jag har använt mig av på min sida är:


  • Vill du lägga till en ikon framför rubriktexten som jag testat här kan du hitta hjälp om hur man gör på just den nämnda hemsidan, nämligen HÄR.
  • Gårdagens ändringar innebar även att jag la till en dubbellinje under min rubrik och beskrivning hur man gör det får du HÄR.

  • Vill du som jag automatiskt ha en signaturbild i slutet på alla inlägg ska du titta på guiden som du finner HÄR. Tänk på att om du ändrar något i en kodmall så måste du upprepa det i alla kodmallarna för att ändringen även ska synas på alla sidor i din blogg.
  • När du gör om din header och lägger in en egen bild (hur man gör det finns beskrivet HÄR) så försvinner även länkfunktionen som finns på orginalheadern. Vill du att din nya header ska vara en länk kan du enkelt fixa det. Kolla HÄR för instruktioner.

  • Vill du infoga en liten symbol för kommentarer som jag har gjort kan du läsa hur man gör HÄR.

  • Vill du skapa ikoner framför dina listor i sidomenyn som jag har gjort kan du få tips på hur man gör HÄR. Och tips om sidor där du kan hitta ikoner att ladda ner finner du HÄR.
LYCKA TILL!

Kommentarer
Postat av: Aaliyah.

Hejsan.

Jag har försökt fixa lite mer min stil. Inget utav de jag har läst på designa din blogg fungerar. Jag skulle vilja ha hjälp, och jag hoppas du skulle kunna hjälpa mig.

Så snälla hör av dig, du har min epost.Om du kan även om du inte kan. Så att jag kan söka hjälp någon annanstans.

Bye :)

2008-10-19 @ 23:04:30
URL: http://africaanism.blogg.se/
Postat av: sandra

vilken kod har den gula färgen? :)

2008-10-21 @ 17:51:55
URL: http://sandas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0