Hipp hipp hurra...

...IKEA i Älmhult fyller 50 år just precis idag (28/10)!

IKEA varuhuset i Älmhult år 1959

Den 28 oktober 1958 tog IKEA klivet från postorderföretag till varuhus genom öppnandet av det första varuhuset i Älmhult. Det ansågs modigt att öppna en 6700 kvadratmeter stor möbelutställning mitt i Småland. Människor kom resande från när och fjärran, vilket visade att satsningen var uppskattad. På IKEA i Älmhult kunde man att själv prova att möblerna till det låga priset var av god kvalitet innan man bestämde sig och samtidigt bli inspirerad av hela interiörer. Konceptet är uppskattat än idag, omkring 500 miljoner människor besöker årligen IKEA varuhusen runt om i världen.

Varuhuset i Älmhult har vuxit från 6700 kvm till dagens 24.000 kvm och antalet medarbetare har ökat från 50 st år 1958 till 230 st år 2007. Antal produkter i sortimentet  har ökat från 1.500 st 1958 till 8.000 st år 2007.

Kvinnodominerad arbetsplats - IKEA:s första medarbetare.

IKEA har 17 varuhus i Sverige, som årligen besöks av 30 miljoner människor. Distanshandel bedrivs genom IKEA Handla Hemma. IKEA koncernen har 242 varuhus i 24 länder, som årligen besöks av 522 miljoner människor. IKEA katalogen trycks i 191 miljoner exemplar på 27 språk.

Källa: ikea.se

Och ni som känner mig vet att jag har en alldeles speciell koppling till IKEA (inte minst sen jag gjorde mitt x-jobb där) och alldeles speciellt är ju just IKEA i Älmhult där jag under årens lopp spenderat många....många timmar!

Missade du kvällens intervju på SVT med grundaren Ingvar Kamprad kan du se den HÄR - Rakt på med K-G Bergström. I intervjun berättar den 82-årige entreprenören, som fortfarande gärna gör tolv timmars arbetsdagar, om såväl privat- som arbetsliv.

Kommentarer
Postat av: Johanna.B

Svar: Skulle också vilja ha en Bumling så jag är lite avis på att du i alla fall har en! :) Men någon gång så!



Missade faktiskt programmet, eller rättare sagt hoppade jag över det för att jag inte riktigt hade tid. Men det är ju tur att det finns kvar att se senare!



Kram

/Johanna

2008-10-28 @ 22:55:12
URL: http://www.johannabillingskog.se
Postat av: ida

Hejsan! Allt bra? Du vart ändrar man text färgen på där jag klickar på kommentera Inlägg? Snygg blogg du har. SVARA :)

2008-10-29 @ 18:27:57
URL: http://thatsmylife.webblogg.se/
Postat av: lillasyster

xjobb länken funkar inte... :(



Ingvar borde vara riktigt stolt över sig själv...borde ta å se det där programmet. Är nog intressant. :)

2008-10-29 @ 19:23:24
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: Ellen

Hej, Hur får du så att den söta lilla pumpan sitter vid övertexten varje gång ?

2008-10-30 @ 11:28:15
URL: http://ellennns.blogg.se/
Postat av: Anna

Nu funkar x-jobbslänken, hade visst hamnat fel på tangenterna så adressen hade blivit felaktig :)

2008-10-30 @ 11:40:09
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0