På mitt nattduksbord just nu...

...ligger IKEA katalogen och en belysningstidning, vad annars :) Typiskt bra kvällsunderhållning innan jag somnar.



På tal om nattduksbord så är det ett ganska konstigt ord tycker jag så jag googlade givetvis på detta för att få veta mer och som vanligt delar jag gärna med mig :)

Heter det nattduksbord eller nattygsbord?

Ett av vårt språks otydligast artikulerade ord är ett som de flesta har lärt sig innan de kunde stava och som i tal brukar låta som /nattuksbord/. Därför råder viss osäkerhet om hur ordet ser ut i skrift - nattduksbord eller nattygsbord?

Ordböckerna är eniga: den riktiga varianten är nattduksbord. En nattduk var en broderad duk som man satte sina toalettsaker på, och den äldsta betydelsen hos nattduksbord är just 'toalettbord'. Men nattduksbord kunde man kalla även duklösa bord för sådant man behöver för natten: ljus, krus, nattkärl. Förmodligen under inverkan av det osäkra uttalet har så uppstått varianten nattygsbord, alltså ett bord för natt-tyg, där tyg betyder 'grejer', 'utrustning', som i remtyg och skrivtyg. Själva ordet nattyg finns inte emellertid belagt, men det tillhör språkets möjligheter.

Möbelhandlarna har löst problemet med att kalla föremålet sängbord - enklare men lite tråkigare.

Källa: DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0