Note to self...

...om du backar på en stadsjeep går din bil sönder.
Backa därför endast vid 100%-ig sikt och ej med solen bländande i ögonen!


Detta kan tyckas trivialt och absolut självklart och jag är beredd att hålla med. Men uppenbarligen är jag inte så smart och behöver påminna mig om detta. För det var just detta jag började året med att göra. Vore kanske ett ypperligt tillfälle att hänvisa till att jag är blondin men jag vet inte riktigt om det stärker mitt case. Om du mot all förmodan skulle vara lika korkad som jag ska du för allt i världen inte köra omkring med din bil halvförsäkrad för det blir en kostsam historia. Tro mig, VÄLDIGT kostsam. :(

Jag kan skämta om det hur mycket som helst men det förändrar inte grundläget. Bilen är trasig, den måste lämnas in på verkstad och det hela blir snordyrt. Jag vet inte riktigt hur det ska gå ihop ekonomiskt och jag får ont i magen när jag tänker på det. Jag har gått över händelseförloppet 1000 ggr i mitt huvud och kommer alltid fram till samma sak. Jag fattar inte vad jag tänkte på och har bara lust att banka huvudet i en vägg! Inte för att det skulle bli något bättre för det men det skulle vara ett lindrigt straff :P

Alla hävdar att sådant här händer alla någon gång i livet  (och det kanske är sant) men det ger faktiskt föga tröst. Men gjort är gjort och jag kan inte ändra på det. Får vara glad att det inte var några människor eller djur på plats mellan bilarna vid kollisionen (hua). Bilar är ju trots allt bara materiella plåtburkar som går att laga/ersätta. Men om jag bara hade haft den helförsäkrad....(imorgon är det jag som ringer försäkringsbolaget och kollar upp villkoren och priser för helförsäkring det kan jag lova). En sådan här smäll är jag inte så intresserad av att råka ut för igen. Den enda ljuspunkten just nu kanske skulle vara att jag fick låna mammas Volvo S60 och numera finåker fram till min bil är lagad (om det bara var av någon annan anledning så hade jag kanske kunnat njuta av det). Bra start på det nya året....

Status 2009: Inga leenden i sikte...


I övrigt är jag åter på plats i Jönköping (efter en något jobbig bilresa upp). Det bestämde sig givetvis för att snöa en hel del vilket innebar snömoddiga och väldigt hala vägar iaf halva sträckan upp. Här i Jönköping är det dock snöfritt men kallt...runt -8 grader. Körde faktiskt upp igår och började det hela med ett besök från bror med sambo som tittade förbi på sin resa från Sthlm hem till Göteborg. Mysigt! Brorsan har inte varit här tidigare och sett lägenheten så det var extra skoj. Eftersom vi anlände till Jönköping ganska exakt samtidigt hann jag inte med en massa fix i lägenheten innan de kom (tur jag städade undan lite innan jag åkte hem till mamma före jul). Men vi hade det mysigt, åt gott, såg lite film, umgicks, fikade lite på stan, såg julkrubban utan Jesusbarnet och bara umgicks. Nu har de precis åkt och jag ska inte göra så mycket mer ikväll. Imorgon ska jag städa bort julen packa upp mina väskor och komma iordning i lägenheten igen. Blir två fria dagar innan jobbet börjar igen.


Tillägg angående julkrubban i Jönköping:
För er som missat det (har ju varit en riksnyhet) så kommer här lite mer information om Julkrubban och Jesusbarnet. :) Utanför Stora Hotellet sattes till första advent en julkrubba i naturlig storlek upp. Inte så förvånande med tanke på bibelbältet och hela den biten, eller hur?! Julkrubban har kommit till genom att 17 församlingar i Jönköping tillsammans har satsat uppemot 300 000 kronor. Tanken från kyrkornas sida är att krubban som står mitt i stan ska vara ett tecken på Guds kärlek och vad julen verkligen handlar om. Min tanke är iofs att det nog finns bättre saker att satsa de pengarna på som gör mer nytta men det hör ju inte hit. 

Krubban, som mest liknade en friggebod, är byggd i trä och figurerna i glasfiber. Göran Hägg (konstnären) får ursäkta men jag tyckte faktiskt inte att de var särskilt fina. Fåror i ansikten och öron var exempelvis bara ditmålade med blyerts.
Den 20:e december var det enligt tidningarna "någon klåfingrig utan aktning för sjunde budordet som tog med sig Jesusbarnet". Kvar i krubban lämnades endast ett av Jesus öron. Ingen polisanmälan gjordes och församlingarna vädjade till tjuven att lämna tillbaka figuren så skulle de stryka ett streck över det hela. Den 23:e december lämnade så tjuven själv tillbaka Jesusbarnet. Det föregicks av att någon klistrat en lapp på en av de vise männen med budskapet: "Vill ni vara vänliga att stänga en halvtimme senare i kväll". Och 30 minuter senare låg Jesusbarnet i krubban.

Jesusbarnet försvann därefter ytterligare en gång under Annandagen då två pojkar i 10-årsåldern kastade Jesusbarnet i hamnkanalen. Senare hittades figuren guppande i Vättern (kanske något biblisk koppling där med med Moses i vassen eller nått?!) och nu förblir krubban utan Jesusbarn fram till den monteras ner. Nästa år kommer krubban förmodligen att vara inglasad. Bra tänkt, Bengt! Så där har ni hela den rafflande historien och julkrubban och det försvunna Jesusbarnet. Det var allt från bibelbältet.....

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Nej, det går verkligen inte så bra för oss... Men det borde bara kunna bli bättre..? Eller hur. :)



Julkrubban utan Jesusbarnet? Var? Varför?

2009-01-05 @ 01:07:29
URL: http://emmasjidder.blogg.se/
Postat av: mormor Hannele

Vi läste i alla fall julevangeliet för våra barn, så de inte skulle tro att vi firade Kalle Ankas födelsedag. Och vi lärde dem också att inte ta andras saker...

2009-01-06 @ 12:46:58
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0