Verklighetstrogna rosor av kaffefilter...

När vi ändå pratar pyssel från Martha Stewart kan jag ju tipsa om ett ett annat litet projekt som jag är sugen på att testa - pappersrosor av kaffefilter. Fick tipset av min kompis Anna, hon har testat. Lite pilligt men resultatet blir ju jätteläckert! Kvinnan som var med på Martha Stewarts show och också är den som kom på idén heter Cassie Chappell och hon har gjort helt underbara rosor och orkidéer, kolla på hennes hemsida och inspireras - HÄR.

Beskrivning och film med instruktioner hittar du på Martha Stewarts hemsida (eng). Anna från Annas Scraphörna (många Annor nu) har även gjort en bra beskrivning i två delar på sin blogg som då är på svenska med beskrivande bilder till,  del 1 och del 2.

Mallen hämtar du genom att klicka på bilden nedan [pdf].

Tänk var mycket roligt man kan göra med väldigt små medel! Underbart med kreativa människor som kommer på alla dessa finurligheter. Kudos till alla er!






Tillägg 090326:
Nu har jag testat och resultatet blev jättefint trots att den inte är perfekt. Tar nog några gånger att komma på hur man gör. Hade bara 8 vita filter hemma så jag kunde bara prova att göra en. Blev inte helt jämn men jag tror nästa kommer bli bättre. Nu har jag ju lite mer koll på hur den är uppbyggd första var jag så fokuserad på att få dit alla bladen. :)

 Hade stor hjälp av videon på Martha Stewarts sida  och försökte följa instruktionerna steg för steg i kombination med Annas guide (se länkar ovan). Det som var lite svårt var att få allt fäst på själva stjälken tyckte jag. Min ros hade en tendens att glida av trots att jag tejpade. Kan bero på att jag använde en ståltrådsliknande stjälk, skulle nog ha tejpat den ett varv först för att hindra att allting gled. Målade min ros med akvarellfärg för det var det jag hade hemma och det funkade kanon.

Kaffefilter är ett mycket tacksamt material att arbeta med, hållbart, högabsorberande och sedan lätt att forma. Kanon! Det kommer definitivt bli fler rosor tillverkade här hemma :).

Kommentarer
Postat av: Anna

Ser fram emot att få se dina rosor :)

KramKram Anna

2009-03-26 @ 11:47:20
URL: http://annascrapar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0