Vaccinera eller inte vaccinera...

..det är frågeställningen som jag ännu inte kommit på hur jag vill besvara. Det känns som om det har blivit en väldig hysteri kring svininfluensan här hemma. Trodde jag hade kommit över hela grejen då den "härjade" i Australien i början av sommaren och ingen pratade om den längre när jag for därifrån. Visst det finns fortfarande registrerade fall och det vaccineras sedan i september även där men antalet dödsfall kopplade till influensan uppgår till 187 stycken i ett land med en befolkning på sisådär 22 miljoner.

Hittills har drygt 420 människor dött i influensan i EU sedan den bröt ut i Mexico i april och 6706 i hela världen. Ryssland har haft 4560 dokumenterade fall där närmare 4000 av dessa är rapporterade sedan början av oktober och 19 av dessa människorna har avlidit. Norge hade den 4 november 6300 bekräftade fall enligt Folkhelseinstittutet och den 9 november hade 16 av dessa dött varav alla utom två ansågs tillhöra någon riskgrupp. I Sverige finns enligt Smittskyddsinstitutet 2771 bekräftade fall sedan i maj och tre personer har avlidit, alla medelålders och med andra underliggande medicinska åkommor.

Intensiteten på influensaaktiviteten i EU enligt ECDC (European Center for Disease Prevention and Control) kan du se på en översiktskarta HÄR. Och enligt den ligger ju Sverige och Norge lite risigt till :P På hemsidan finns även dagliga rapporten om influensan för den intresserade (HÄR).

Så frågan är ska man vaccinera sig eller kan man låta bli (och ändå överleva)? Jag har ju uppenbarligen överlevt en peek redan i Australien....

Anledningar till att vaccinera sig:
  1. Det minskar risken att sprida viruset vidare
  2. Minskad risk att ligga hemma sjuk några dagar
  3. De 65 x 2 kr som staten betalar för mina doser kommer till användning
  4. Dödligheten verkar vara störst mellan människor mellan 20-49 år vilket är ovanligt för en vinterinfluensa som brukar ha flest dödsfall bland äldre och sjuka

Anledningar till att inte vaccinera sig:
  1. Risken att dö i trafiken är ca 8 ggr större än att man dör i svininfluensan
  2. Otrevligt med biverkningar, många tycks bli sjuka av vaccinet istället
  3. Riskena att smittas lär vara runt 30% och om man blir smittad har man i runda slängar 99,998% chans att överleva om man inte tillhör någon riskgrupp
  4. Den vanliga årliga influensan i Sverige leder till ca 1000 – 2000 dödsfall och det finns inga tecken på att den här skulle vara farligare
Det känns som om det kommer bli lite millenniumskifte över det hela...uppschasat i media och efteråt frågar man sig. Var det allt? :P

Men nästa vecka är det sagt att det är vaccinering i mitt landsting för min åldersgrupp så jag får väl bestämma mig tills dess.

HAR DU VALT ATT VACCINERA DIG? VARFÖR/VARFÖR INTE?

Kommentarer
Postat av: Anders

De sa på radio idag att Norge haft 900 000 (???) fall av Svininfluensan.

Jag kommer antagligen inte att vaccinera mig.

2009-11-12 @ 17:46:08
Postat av: Emma

Jag ska inte vaccinera mig. Vad jag vet så tillhör jag ingen riskgrupp, så skulle jag bli sjuk så är det ingen fara. Å jag träffar inga barn eller gamla som jag kan föra smittan vidare till...

Så jag tycker det känns lite onödigt. Som sagt så är det ju många som mår dåligt av själva vaccinet...

2009-11-12 @ 19:12:38
URL: http://emmasjidder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0